CD Verzamelprogramma's

KOUZMENKO, KSENIA: VÁNOCE, KERSTMIS IN TSJECHO SLOWAKIJE

Ksenia Kouzmenko: Vánoce, Kerstmis in Tsjecho-Slowakije. Suk: Kerstavond; Kerstdroom van een kind op. 33/5; Kvapil: Kerstmis; Martinů: Kerstmis;  Novák: Liederen op winternachten op. 30/1-4, Pianosonatine op. 54/6 ‘Kerst’; Křička: Intieme stukken op. 17; Janácek: Christus de Heer is geboren. Cobra 0079 (67’42”). 2020
 
Wie eenmaal de Kerstdagen in Praag heeft doorgebracht, kent de rijke muziektraditie aan Kerstmuziek, te beginnen met de Tsjechische Kerstmis (Hej, mistle!) van Jakub Jan Ryba (1765 - 1815) waarvan een heel mooie opname bestaat van Magdalena Kozenà (DG 477.8365).
De al geruime tijd in Nederland gevestigde, uit Witrusland komende Ksenia Kouzmenko gooit de Tsjechische Kerstviering over een andere boeg door een recital te spelen met op Kerstmis betrekking hebbende pianowerken van Jaroslav Kvapil (1892 - 1958), Josef Suk (1874 - 1935), Bohuslav Martinů, Vitezlav Novák (1870 - 1949), Jaroslav Křička (1882 - 1969) en Leos Janácek (1854 - 1928).
Haar grote voorliefde voor Tsjechische muziek bleek al eerder uit opnamen met de titels Whispering leaves met werken voor cello en piano van Janácek, Pálenicek en Martinů, samen met celliste Lucie Stépánová (Cobra 0069) en Fenêtre sur le jardin met pianocomposities van Suk, Kvapil,  Martinů, Kabelác en Janácek (Cobra  0070).
Het treffends zijn op de nieuwe uitgave de cyclus Vánoce van Kvapil en de cyclus ‘Intieme stukken’ van Křička die voor het eerst op cd verschijnen. Voor zover in deze werken geen directe associaties met de Kerst voorkomen, is het voor een buitenstaander lastig om ze met de Kerst te associëren. Bij Martinů is dat door de titels van zijn Kerstmis: ‘Slee’, ‘Wiegelied’ en ‘Christmas carol’ duidelijker dan bij Suks ‘Kerstavond’ en ‘Kerstdroom van een kind’.
In de Kerstsonatine maakt Novák gebruik va=n een lied uit de tijd van kerkhervormer Jan Hus. Het is goed dat de toelichting uit her programmaboekje op dergelijke feiten wijst, want het verhoogt het begrip voor het gespeelde.
Hoe dan ook: boeiend, mooi, nu eens tamelijk complex, dan weer erg subtiel en door hun lyriek sfeervol zijn al deze werken zeer te waarderen als persoonlijke uitingen. Ksenia Kouzmenko vult ze alle met een warm gevoel en speelt ze heel sfeervol en wonderschoon.