Sarah Kapustin: Reflections. Josquin: Canons deel 1-4 (bew.); Martinů: Duet nr. 2 H, 331; Bach, J.S.: ‘Canon alla decima’, ‘Canon alla ottava’ uit Die Kunst der Fuge BWV. 1080 (bew.); Mozart: Duet in Bes KV. 424; Lassus: Cantiones 1 en 2 (bew.); Toch: Divertimento op. 37/2; Roukens: Chorale for Sarah and Roeland, A little baby lullaby. Met Roeland Jagers. Navis Classics NC 20011 (64’37”). 2020
Wie een cd wil vullen met composities voor viool en altviool staat een mer à boire van oorspronkelijke werken van (in alfabetische volgorde) Barmann, via Cambini, Campagnoli, Eichner, Fuchs, Giuliani, Hoffmeister, Kalliwoda, Lebrun, Michael Haydn, Kreutzer, Krommer, Mozart, Rolla, Spohr, Stamitz, Tassistro tot Toch ter beschikking.
De Amerikaanse, in Nederland werkzame Sarah Kapustin vermeed hen en stelde een heel eigen programma samen dat om twee redenen aantrekkelijk is: het is opgebouwd uit werken waarin de techniek van de canon en de imitatie centraal staat en omdat het tevens via bewerkingen van stukken uit de zestiende eeuw toen het instrument net was ontwikkeld tot originele stukken van heden een goed beeld van de veelzijdigheid van dat repertoire geeft. Het slot met twee recente, aan haar opgedragen werken van Joey Roukens is heel charmant. Roeland Jagers toont zich een betrouwbare en stimulerende begeleider. Kapustin laat haar Giovanni Pistucci mooi zingen.
Graag dus meer van dit duo, maar dan wel liefst oorspronkelijk materiaal.