Patricia Kopatchinskaya en Sol Gabetta: Plaisirs illuminés. Bartók: Due pizzicati voor 2 violen (bew); Coll: Concert voor viool, cello en kamerorkest , Lalula lied; Ginastera: Concert voor strijkorkest; Kurtág: ‘Jelek 5’ uit Games, signs and messages; Ligeti: Balada si joc voor 2 violen (bew.); Veress: Musica concertante voor 12 strijkers; Camerata’s birds (improvisatie). Met Camerata Bern o.l.v. Francisco Coll. Alpha ALPHA 580 (74’26”). 2019
In 1929 schilderde Salvador Dali zijn Plaisirs illuminés en Luis Buñuel betrok het meteen in zijn film Le chien andalou. Patricia Kopatchinskaya en Sol Gabetta baseerden er hun programma Plaisirs illuminés op (waar overigens behalve Colls Dubbelconcert dat de naam aan het programma geeft, Spaans stuk voorkomt) op. Maar er is wel een gemeenschappelijke basis voor de acht werken van vijf - dominant Slavische - componisten en dat is de invloed van volksmuziek en van de relatie tussen leraar en leerling. Ook de Argentijn Ginastera werd beïnvloed door Europese muziek.
Francisco Coll (1985) toont in dat werk Flamenco invloed, zeker in het derde deel. Hij schreef het Lalula lied op nonsens tekst van Christian Morgenstern voor Kopatschinskaya. Zijn Dubbelconcert is een knap stuk het sterke ritmische impulsen en opnieuw echo’s van flamenco (en ook van Berg). Het middendeel is een bekoorlijk wiegelied.
Er zijn meer links: Sándor Veress schreef zijn Musica concertante voor 12 strijkers in 1966 voor het ensemble uit Bazel, maar dat nam het werk niet eerder op. Dat deed Holliger wel in Bern, waar de componist leefde nadat hij Hongarije was ontvlucht (ECM 1555). Camerata’s birds is een leuke improvisatie over vogelgeluiden.
Musica concertante en het Concert voor strijkorkest van Ginastera zijn in Concerto grosso vorm, zodat Kopatchinskaya de rol van soliste en aanvoerster op zich kan nemen. Een hoogtepunt wordt de felle furioso finale uit Musica concertante.
Wat een leuk bedacht programma en wat voor realisatie. In de V.S. verdiende deze uitgave al de titel ‘cd van de maand’ Zolang die nog niet om is, aarzel ik voor zo’n uitspraak, maar ik heb enorm genoten.