Klaassens, Arthur: Ratio. Reich: New York counterpoint; Berio: Sequenza VII; Bach, J.S.: Partita nr.2 in d BWV. 1004; Broekman: Afwezige stemmen (bew); Tallis: Spem in alium (bew). 7 Mountain records 7MNTN 026 (70’18”). 2020
Voor een ex-hoboïst is altijd nog wat nieuws in de hobofamilie te ontdekken. De begin deze eeuw door Guntram Wolf en Benedikt Eppelsheim uit Zuid-Duitsland ontwikkelde lupofoon bijvoorbeeld, een verder ontwikkelde bashobo met een extra laag bereik waarvan slechts weinig exemplaren bestaan.
Intussen bediende Samuel Andreyev het instrument met PLP voor lupofoon en 2 piano’s dat 15 maart 2011 voor het eerst in Amsterdam werd uitgevoerd door Martin Biggensdorfer.
De Nederlandse hoboïst Arthur Klaassens kon de hand leggen op lupofoon nr. elf en toen begon de vijf jaar vergende geduldsproef om tot het zeventig minuten klinkende resultaat van deze cd te komen waarvoor hij zelf en alleen alle partijen inspeelde.
Steve Reich componeerde in 1985 zijn New York counterpoint voor een 9 klarinetten en drie basklarinetten. Een ideaal uitgangspunt voor een hobogroep met vitale minimal music van Steve Reich. De noodzakelijke adembeheersing die Luciano Berio vergt in zijn Sequenza VI lijkt zelfs in vermenigvuldigde vorm geen problem te zijn geweest.
Bach, een meester van de meerstemmigheid, krijgt vertaald naar een blazerskoor extra sprankeling, maar het hoogtepunt is het 40-stemmige Renaissancekoor voor Thomas Tallis. Van Jesse Broekman (1985) had ik alleen in het voorbijgaan ooit Narrow, numerous, een zesdelig stuk, door het Oerknal ensemble horen spelen, maar hier maakt hij indruk met zijn beklemmende, maar fijnzinnige Afwezige stemmen.
Na zoveel zorg en aandacht aan dit programma te hebben besteed, klinkt de realisatie wonderschoon in een gouden zonlicht.