Ilonka Kolthof: Zigeunerweisen. Doppler, F.: Fantasie pastorale hongroise op. 26; Sarasate: Zigeunerweisen op. 20; Ravel; Tzigane; Monti: Czardas; Brahms: Hongaarse dansen WoO.01 nr. 5 en 6; Bartók: ‘Ugyan èdes komámasszony’, ‘Burleszk’, ‘Magyar nóta’. ‘Szól s duda’, ‘Arab dal’ uit Duo’s voor 2 violen Sz. 98 ‘Jocul cu báta’, ‘Braul’, ‘Pe loc’, ’Buciummeana’, ’Poarga Romaneasca’ en ‘Ma runt el’ uit Roemeense volksdansen Sz. 56, BB. 68; Ligeti: ‘Balada si joc’. Peter Verhoyen (picc), Thomas Fabry (picc), Anke Lauwers (picc), Stefan de Schepper (piano) en Ann-Sofie Verhoyden (hrp). Et’cetera KTC 1701 (52’19”). 2020
Om de piccolo met zijn onverwacht grote kleurenpallet als soloinstrument onder de aandacht te brengen, richtte Ilonka Kolthof de Dutch Piccolo Project op in de hoop dat componisten en fluitisten nieuwe bijdragen aan het nog beperkte repertoire voor het instrument te leveren.
Ilonka Kolthof zet zich enorm in voor het instrument men maakte in 2019 al de opname ‘Halo’ met ‘Anemone to cloud’ Haiku van Van Rossum, ’The last cocktail’ van Segall, ’Halo’ van Spaan, de Piccolosonate van Vriend en ‘Rickshawzip’ van McGowan (TRPTK TTK 0044).
Lang was de piccolo een soort spotvogel die zich in het orkest nestelde, maar er waren componisten genoeg die het instrument serieus nemen, bijvoorbeeld bij Beethoven: deel 4 uit Symfonie nr. 5 en 9, Rossini: Ouverture Semiramide, Berlioz: ‘Menuet des follets’ uit La damnation de Faust, Tchaikovsky: ‘Chinese dans’ uit De notenkraker, Johann Strauss; Perpetuum mobile, Sibelius: ‘Alla marcia’ uit Kareliasuite, Vaughan Williams: Ouverture The wasps, Shostakovitch: deel 1 Symfonie nr. 6.
Gelukkig zijn er heel wat andere hedendaagse componisten die de piccolo met sonates en sonatines bedachten: Jindrich Feld, Gary Schocker, John la Montaine, Joseph Hallman, David Loeb en Levente Gyögyösi. David Finko droeg een Piccoloconcert bij en er zijn korte stukken van componisten als Allen Krantz (’Song of spring’, deLisle (Song and dance), Cynthia Folio (Philadelphia portraits), Daniel Dorff (Tweet), David Loeb (Preludes) en Lucien Posman (Illuminations).
Maar Kolthof en de haren kozen voor bewerkingen van bekende composities die meteen door iedereen herkenbaar zijn en zo dus goed geschikt zijn om het instrument populair te maken. Ze hadden ook onder de titel ‘Ontsnappen aan Tchaikovsky’s Notenkrakersuite kunnen worden gepubliceerd. Op internet is nog veel meer te ontdekken.
Het is een heel mooi, allerminst eentonig programma geworden dat niet toevallig merendeels is gebaseerd op levendige volksmuziek en tevens een bewijs levert dat een piccolo zeker niet altijd schril klinkt, zelfs niet in een kwartet.