Patricia Kopatchinskaja: Pierrot lunaire. Schönberg: Pierrot lunaire op. 21, Fantasie voor viool en piano op. 47, Kleine pianostukken op. 19 nr. 1-6; Strauss, J. jr.: Kaiserwalzer op. 437 (bew. Schönberg); Webern: Stukken voor viool en piano op. 7 nr. 1-4; Kreisler: Kleine Weense mars. Patricia Kopatchinskaya (Sprechgesang en v) met Meesun Hong (v., va), Júlia Gállego (fl), Reto Bieri (klar), Marko Milenkovic (va), Thomas Kaufmann (vc) en Joonas Ahonen (piano). Alpha ALPHA 722 (72’49”). 2020
9 maart 2019 gaf Patricia Kopatchinskaya een optreden in de serie ‘Late night concert’ in de Berlijnse Philharmonie met leden van het Berlijns filharmonisch orkest en de pianiste Tamara Stefanovich waar de hier opgenomen werken ten gehore werden gebracht. Naderhand werd met een deels andere bezetting deze opname gemaakt.
Kopatchinskaya is een violiste die soms ook optreedt als actrice. Voordat deze opname werd gemaakt, droomde ze er lang van om in die dubbelrol eens Pierrot lunaire in de oorspronkelijke sextetvorm uit te voeren. ’Sinds mijn studententijd heb ik me met de vioolpartij uit het werk beziggehouden en kende ik de tekst van Albert Giraud. Ik heb me altijd een soort Pierrot gevoeld. Toen ik als gevolg van een armblessure een tijdje niet langdurig achter elkaar viool kon spelen, was het moment gekomen om deze wens in vervulling te laten gaan.’
De hoofdschotel betreft het langste werk op deze cd. Maar om daar een omvangrijker programma van te maken werd een aardig programma van te maken is gezocht naar werken die passen inde begin twintigste eeuwse sfeer. Die keuze is verrassend en laten we vooral dankbaar zijn voor de Fantasie en de 6 korte Pianostukken van Schönberg, diens bewerking van de wals van Strauss en de 4 Stukken van Webern.
Maar de aandacht richt zich natuurlijk vooral op Pierrot lunaire en Kopatchinskya mag dan geen Barbara Sukova (Schwann 310117) of Christine Schäfer (DG 457.630-2) zijn, ze levert met haar collega’s een bijzonder knappe prestatie die niet zonder ironie, teerheid en zin voor het groteske is, in de twintig korte melodrama’s voor Sprechstimme en vijf instrumentalisten.