Kaleidoscope Chamber Collective: American quintets. Beach: Pianokwintet in Fis op. 67; Barber: ‘Dover Beach’ op. 3; Price: Pianokwintet in a. Met Matthew Rose (bs). Chandos CHAN 20224 (63’58”).
Heel wat originele Amerikaanse Pianokwintetten zijn er genoeg, maar de vijf betrokken leden van het Kaleidoscope Chamber Collective, Elena Urioste en Melissa White (v), Rosalind Ventris (va), Laura van der Heijden (vc) en Tom Poster (piano), kozen daar met fijne neus een paar van de mooiste uit en toch zijn het niet de bekendste. Een mooie keuze voor een cd debuut.
Misschien behoort het Pianokwintet van Amy Beach uit 1907 niet tot haar toegankelijkste werken maar na een paar keer beluisteren geeft het vlot zijn geheimen prijs, geholpen door deze sfeervolle, maar ook energiek dramatische en geëngageerde verklanking.
Een lonende nieuwe ontdekking is het Pianokwintet van de hier onbekende Florence Bea Price (1887 - 1953). Het werd onlangs ontdekt in haar woning in Little Rock. We horen enige invloed van Brahms, maar ook een duidelijk eigen stem. Ze wist zwarte muziektradities naadloos te integreren en ze was de eerste Afro-Amerikaanse componiste van wie werken als haar vier Symfonieën en vier Concerten door bekende orkesten werden gespeeld. Haar ster is rijzende getuige opnamen van haar Pianoconcert ’Small house movement’ uit 1934 en Symfonie nr. 1 (Albany TROY 1295), Symfonieën nr 1 en 4 (Naxos 8.559827) enSymfonie nr. 3, ’The oak’ en de ‘Mississippi River suite’ (Koch 3.7518-2) onder meer.
Relatief het bekendst is ‘Dover Beach’ van Samuel Barber op tekst van de Engelse dichter Matthew Arnold. Het wordt door Matthew Rose vrijwel even mooi gezongen als in 1992 in zijn volledige opname van Barbers liederen door Thomas Hampson en het Emerson kwartet (DG 435.867-2).
Dit is een onalledaags programma dat tot in de puntjes wordt uitgevoerd door eersterangs musici. Ze mogen trots zijn op dit debuut. Jammer dat het Pianokwintet van Morton Feldman er niet bij kon, want daarvan bestaat nog geen opname.