CD Verzamelprogramma's

KRIJGH, HARRIET: SILENT DREAMS, LIEDBEWERKINGEN

Harriet Krijgh: Silent dreams, Liedbewerkingen. Schubert: ‘An die Musik’ D. 547, ‘Nacht und Träume’ D. 827, ‘Du bist die Ruh’ D. 776, ‘Litanei auf das Fest Allerseelen’ D. 343; Schumann: ‘Stille Träne’ uit Gedichte von Justinus Kerner op. 35, ‘Du bist wie eine Blume’ uit Myrthen op. 25; Mendelssohn: ‘Auf Flügeln des Gesanges’ uit Gesänge op. 34, ‘Venetianisches Gondellied’ uit Lieder op. 57; Brahms: ‘Wie Melodien zieht es mir’ uit Lieder op. 105, ‘Lerchengesang’ uit Gesänge op. 70; Chausson: ‘Le colibri’ uit Mélodies op. 2; Poulenc: ‘Les chemins de l’amour’; Glinka: ‘Ja pomnu chudnoe mgnovenie’, ’De leeuwerik’ uit Een vaarwel aan St. Petersburg; Rachmaninov: ‘How far this spot’ uit Liederen op. 21; Strauss, R.: ‘Morgen!’ uit Liederen op. 27. Met Magda Amara (piano). DG 485.6049 (47’38”). 2021
 
Voor deze tweede cd die de Nederlandse, vooral in Wenen en Berlijn (waar haar begeleidster woont) actieve Harriet Krijgh voor DG maakte na haar Vivaldi album (481.84453) koos ze zestien liederen van Schubert, Schumann, Brahms, Richard Strauss, Chausson, Poulenc, Glinka en Rachmaninov die een bijzondere betekenis voor haar hebben en ‘zingt’ deze op haar cello, waardoor ze ware ‘Lieder ohne Worte’ met een donkere glans worden.
Stilte of het zoeken daarnaar is een nuttig bestanddeel van haar leven, maar misschien niet zo handig als titel van deze uitgave, die gelukkig allerminst stilte laat horen.
Zelf zegt ze daar nog over: ‘Ik ben een introvert iemand, ook al is mijn leven als reizend musicus hectisch en vollawaai. Het klinkt mogelijk paradoxaal, maar de cello brengt me dichter bij die stilte. De wereld verwacht - zeker in deze tijd - dat we ons presenteren als open, krachtig, vrolijk en vooruitblikkend. Maar het is zoveel beter wanneer mensen hun ware gevoelens en kwetsbaarheid tonen’.
De cd kan ook worden beschouwd als een uitlaatklep voor nieuw enthousiast musiceren na een lange pauze van zwijgen tijdens de Corona pandemie.
Andere instrumentalisten hebben ook wel zulke liedbewerkingen gemaakt, maar nauwelijks met de cello in de hoofdrol. Puristen zullen daar wel grote bezwaren tegen hebben, maar wat zou het. Muziekliefhebbers die niet erg op zang gesteld zijn, kunnen nu tenminste de essentie van dit zestiental ervaren. En omgekeerd kunnen liedkenners in een blinddoektest raden welke liederen worden gespeeld.