Christiane Karg: Das Licht der Welt: Een Kerstpromenade. Humperdinck: ‘Weihnachten’, ‘Leise weht’s durch alle Lande’ (bew), ‘Es strahlt am Himmelsrande’; Cornelius: ‘’Christbaum’ op. 8/1, Die Hirten’ op. 8/2, ‘Drei Kön’ge wandern aus Morgenland’ op. 8/3 (bew); Sibelius: ‘Don’t give me gold, splendor or pomp’ op. 1/4; Mendelssohn: ‘Auf, schicke dich’; Schumann: ‘Weihnachtslied’ uit Lieder für die Jugend op. 79 (bew); Fauré: ‘Noel’ op. 43/1; Toldrà: ‘Cantarcillo’; Nin: ‘Villancio murciano’ uit Villancios espanoles, ‘Villancico vasco’ uit Noëls espagnols; Grieg: ‘Christmas lullaby’ EG 155; Rossini: ‘La nuit de Noël’ uit Péchés de vieillesse, boek 2 (bew); Saint-Saëns: ‘La madonna col bambino’; Ravel: ‘Noël des jouets’; Massenet: ‘Noël païen’, ‘Noël des fleurs’, ‘Le noël des humbles’; Gounod: ‘Chantez noël’ (bew); Chaminade: ‘Le noël des oiseaux’; Marx: ‘Christbaum’; Strauss, R.: ‘Weihnachtsgefühl’ TrV. 198, AV. 94, ‘Die heiligen drei Könige aus Morgenland’ op. 56/6. Met Gerold Huber (piano) en het koor van de Beierse omroep o.l.v. Howard Arman. Harmonia Mundi HMM 90.2399 (71’28”). 2021
De Duitse sopraan Christiane Karg (1980) die haar muzikale opleiding genoot aan het Mozarteum in Salzburg en de Opera Akademie in Hamburg vestigde al eerder de aandacht op zich met het Mahler liederenprogramma ‘Erinnerung’ (Harmonia Mundi HMM 90.5338) uit 2019 en de recitals ‘Amoretti’ met opera aria’s van Mozart, Gluck en Grétry (Berlin Classics BC 300389) uit 2012 en ‘Parfum’ met liederen van Ravel, Debussy, Britten, Koechlin, Duparc (Berlin Classics BC 300832) uit 2017. Daaruit blijkt al goed haar internationale oriëntering.
Die wordt nog eens nadrukkelijk met dit album met 24 Kerstliederen (deels in bewerking) uit alle windstreken van Noorwegen en Finland via Duitsland en Oostenrijk tot Frankrijk, Italië, Spanje en Baskenland. Ze keert daarmee terug tot kinderherinneringen uit de tijd waarin de kerstboom geen elektrische lampjes maar nog echt brandende rode kaarsen had (en mijn vader voor de zekerheid een emmer met water vlakbij had klaarstaan). Veel is hier derhalve een kwestie van nostalgie. Er zitten ook mooie verrassingen tussen, zoals het Italiaanse kerstlied van Saint-Saëns en Griegs wiegenlied
Karg dist de liederen heel smaakvol en gedifferentieerd op en weet haar gevoelsversterkende vibrato goed te doseren in haar sensibele voordracht. Vooral de eenvoud die ze legt in de meer volksliedachtige liederen, die het Kerstfeest bezien door kinderogen bezingen treft haar zang.
Zelf verklaart ze over Ravels ’Noël des jouets’: ’Het gaat om een ronddraaiende Kerstpiramide met daarop verschillende afbeeldingen en een figuur die aan het eind met klepperende stem roept “Noëeeel, Noëeeel!”. Fijn bovendien dat ze wat onverwachte rariteiten aan het licht brengt. Ook ‘Die heiligen drei Könige aus Morgenland’ van Richard Strauss dat tot slot klinkt, is een hoogtepunt. Bijna verbleekt de kerstboomversiering bij de zilveren klank van Kargs lichte, engelachtige stem en met de leden van het Münchense koor en pianist Gerold Huber als heel goede en trouwe begeleiders.