CD Verzamelprogramma's

KERKEZOS, THEODORE: LÉGENDE E.A.

Theodore Kerkezos: ‘Légende’, werken voor saxofoon en orkest. Debussy: Rapsodie voor saxofoon en orkest; Schmitt: ‘Légende’ op. 66; Tomasi: Saxofoonconcert; d’Indy: ‘Choral varié’ op. 55; Maurice: ‘Suite ‘Tableaux de Provence’. Met het Londens Symfonie orkest o.l.v. Yuri Simonov. Onyx ONYX 4065 (66’56”). 2010
 
Is het niet jammer dat we de saxofoon zo weinig solistisch tegenkomen in concertante klassieke muziek? Daarvoor is het nodig dat componisten door een bekende saxofonist worden aangezet tot het leveren van waardevolle bijdragen. Zo iemand was de Amerikaanse saxofoon evangeliste en mecenas Elise Boyer Hall (1853 – 1924) die lang in Frankrijk leefde en componisten aanzette tot het leveren van geschikt materiaal.
De op Kreta geboren Griekse saxofonist stelde een interessant programma samen met twintigste eeuwse werken voor saxofoon en orkest.
Debussy baseerde in 1911 zijn Rapsodie voor wat motieven onder meer op de kreten van Parijse marktlieden al zijn er ook Moorse invloeden. Het Saxofoonconcert van Henri Tomasi uitb1949 en de Légende  uit 1919 van Florent Schmitt hebben iets van een hooghartige bohèmien karakter.
Maar in dit geval waren het vooral de ‘Tableaux de Provence’ van Paule Maurice (1910 – 1967) die ze tussen 1948 en 1955 componeerde welke een aangename indruk nalieten. Het werk bevat vijf deeltjes: ‘Farandole des jeunes filles’, Chanson pour ma mie’, ‘La Bohémienne’, ‘Des Alyscamps ‘lâme soupre’ en ’Le cabridan’. Alles in de geest van Milhauds Suite française en Suite provencale. Het is haar bekendste werk en ze schreef het voor de virtuoos Marcel Mule, maar het was Jean-Marie Londeix die in 1958 de première verzorgde.
Theodore Kerkezos is een geweldige saxofonist die deze werken tot op het bot onderzoekt en interpreteert. Hij benadert deze werken vol vuur en engagement.