KREMERata MUSICA: Mahler: Pianokwartetdeel in a; Schönberg: Stuk voor viool en piano in d; Strijktrio op. 45; Fantasie voor viool en piano op. 47; Webern: Stukken voor cello en piano nr. 1 en 2; Stukken voor viool en piano op. 7 nr. 1-4; Stukken voor cello en piano op. 11 nr. 1-3; Cellosonate; Berg: Stukken voor klarinet en piano op. 5 nr. 1-4; Adagio uit Kammerkonzert. KREMERata MUSICA, Gidon Kremer (v), Oleg Maisenberg (p), Veronika Hagen (va), Clemens Hagen (vc), Sabine Meyer (kl). DG 447.112-2 (75’37”). 1989
Een prachtige verzameling van kamermuziekwerken uit de Tweede Weense School met Kremer als vrijwel steeds aanwezige initiator. Contrast genoeg in het programma van Schönbergs erg vroege, nog wat anonieme Stuk voor viool en piano tot zijn laatste werk, de tot minimale proporties begrensde Fantasie. Wat Schönbergs leerlingen betreft. kunnen we bij Webern diens snelle ontwikkeling van een zwoele laatromantiek in beide cellostukken uit 1899 tot zijn aforistische expressionisme volgen.
Bergs arrangement van het langzame deel uit het Kammerconcert voor klarinet, viool en piano is een trouvaille, zeker als het zo ideaal door Sabine Meyer wordt uitgevoerd.
Maar misschien vormt het strijktrio van Schönberg wel het hoogtepunt hier.
Het mooie van deze cd is dat alle werken met evenveel stijlgevoel – betekent prachtige afwerking, juiste expressie en verfijning – wordt uitgevoerd en dat steeds nog iets van de romantische wereld herkenbaar is. Zo ontstond een briljant en fascinerend geheel.