CD Verzamelprogramma's

JOHNSTON, BEVERLEY: WOMAN RUNS WITH WOLVES

Beverley Johnston: Woman runs with wolves. Hatzis: Arctic dreams, In the fire of conflict; Brady: Rant!; Roi: Grieving the doubts of angels; Ho: Woman runs with wolves; Occhipinti: Summit; Silberberg: Up and down dubstep. Met Susan Hoeppner (fl), Lauren Margison (s) en Pamela Reimer (p). Centrediscs CD 1595 (62’56”). 2012

Het is ditmaal niet de Franse pianiste Hélène Grimaud die wat met wolven heeft en het Wolf Conservation Center in de buurt van New York stichtte en ook niet de Amerikaanse schrijfster Clarissa Pinkola Estés die Women who run with te wolves schreef maar de Canadese   componiste Alice Ho (1960) die Woman runs with wolves componeerde en slagwerkster Beverly Johnston die het uitvoert. Het werk is gebaseerd op de mythe ‘La Loba’ uit Estes boek. Daarin vocaliseer de componiste de tekst terwijl ze met de handen bespeelbare instrumenten gebruikt. Het werk beschrijft de tegenstelling tussen chaos en orde, destructie en schepping, mens en natuur. Maar het recital wordt begonnen met Arctic dreams van haar echtgenoot, de Grieks-Canadese Christos Hatzis (1953) waarin hij de keelzang der Nunavit Eskimo’s en het Noorderlicht voelbaar maakt. In the fire of conflict wordt met een marimba getracht de gevoelens van een jongeman die probeert hoop te putten in een fysieke en psychische crisis beschreven.

In Rant! van Tim Brady (1956) gaat het om de heel menselijke eigenschap om te razen en te tieren waarvoor hij ‘Who polls the pollsters van Rick Mercer als uitgangs punt nam. Daarna beschrijft Micheline Roi (1963) heel treffend in Grieving the doubts of angels de gevoelens van zorg en twijfel tijdens het creatieve en recreatieve werk. Jazzgitarist/componist David Occhipinti (1966) maakt een klim naar de top in zijn Summit in drie duetten met pianiste Pamela Reimer, waarna Laura Silberberg, die nog studeert aan de universiteit in Toronto, ons even in een filmisch stuk in de dance wereld brengt met haar Up and down dubstep.

Al deze werken behoren tot de zestig tot op heden op verzoek van de slagwerkster geschreven composities en ze geven een goed beeld van wat in Canada momenteel aan inventieve, virtuoze en beeldende muziek leeft. Johnston beheerst haar instrumentarium tot in de puntjes en zorgt voor dynamische en virtuoze uitvoeringen van originele stukken voor marimba, vibrafoon en tal van andere slagwerkinstrumenten, de menselijke stem, fluit, piano en incidenteel playback, bijdragen die ze meteen voorbeeldig, in première geeft.