CD Verzamelprogramma's

JÜRGENSEN. NICOLA: DANS LA NUIT

Nicola Jürgensen: Dans la nuit. Fauré: Après un rêve in c op. 7/1 (bew); Poulenc: ‘’Les chemins de l’amour’ uit Léocadia FP. 106 (bew); Hahn: ‘À Chloris’, ‘Mai’, ‘Fêtes galantes’, ‘Les fontaines’, ‘L’énamouree’, ‘Dans la nuit’, ‘L’heure exquise’ uit Chansons grises (bew), Massenet: ‘Méditation’ uit Thaïs (bew); Saint-Saëns: ‘Introduction et rondo capriccioso’ (bew); Berlioz: ‘Le spectre de la rose’, ‘L’île inconnue’ uit Les nuits d’été (bew); Borne: ‘Fantaisie brillante sur Carmen’ (bew). Nicola Jürgensen (kl) en Matthias Kirschnereit (piano). Orfeo C 853.121 A (57’47”). 2008
 
Er wordt wel gezegd dat de klarinet heel geschikt is om de menselijke stem na te bootsen. Van dat gegeven maakt de Duitse klarinettiste Nicola Jürgensen dankbaar gebruik in haar recital met bewerkingen van Franse liederen en stukken voor viool.
Ze schept daarin een mooie, meestal poëtische sfeer en het is aardig om de verschillende gedaante- en sfeerwisselingen te volgen. De doorgaans vertrouwde stukken klinken anders, maar zeker niet minder mooi. Bekend en minder bekend materiaal passeert de revue en de Parijse salons uit de belle époque zijn nooit ver uit de buurt. Alleen de naam van de fluitist François Borne (1840 - 1920) kende ik nog niet. Zijn ‘Fantaisie brillante sur Carmen’ schijnt het enige werk te zijn waarom hij enige bekendheid geniet.
Verrassend vond ik vooral de liedbewerkingen van Berlioz en Saint-Saëns’ in ander gewaad gestoken ‘Introduction et rondo capriccioso’. Ze klinken er niet minder om.
Jürgesen maakt ook graag uitstapjes naar het muziektheater. Zo trad ze met musikFabrik samen met Michael Reise als Eva en Michael in Stockhausens Michaels Reise (te zien op internet). Ook nam ze Ariel van Ned Rorem op met sopraan Laura Aikin en pianist Donald Sulzen (Orfeo C 620.041 A). Ze lijkt me bijzonder en artistiek genoeg om in de gaten te houden.