Luisa Imorde: Zirkustänze. Schumann: Papillons op. 2; ‘Fast zu ernst’ uit Kinderszenen op. 15; ‘Vogel als prophet’ uit Waldszenen op. 82; ‘Warum?’ uit Fantasiestücke op. 12; ‘Intermezzo’ uit Faschingsschwank aus Wien op. 26;’Zart und singend’, ‘Nicht schnell’ uit Davidsbündlertänze op. 6; Widmann: ‘Kinderlied’, ‘Fast zu ernst’, ‘Waldszene’, ‘Choral’, ‘Warum’, ‘Intermezzo’, ‘Zerrinendes Bild’, ‘Glocken’, ’Lied im Träume’, ‘Mit Humor und Feinsinn’ uit Humoresken; Suite Zirkustänze. Ars Produktion ARS 38213 (72’52”). 2015
Van huis uit is Jörg Widmann een klarinettist. Hij ontpopte zich geleidelijk ook als interessante en veelzijdige componist. Mijn eerste kennismaking met hem in deze dubbelrol dateert uit 2010 dankzij een opname met zijn Messe (2005), Fünf Bruchstücke (1997) en Elegie (2006) op ECM 476.3309.
Zoals hij zich in zijn Strijkkwartet nr. 3 (heel fraai verkrijgbaar van het Ragazze kwartet op Channel Classics CCS SA 34613), met de titel Jagdquartett niet op Haydns of Mozarts gelijknamige werken baseert maar op het obsessieve ritme van het eerste deel uit Beethovens Symfonie nr. 7, zo speelt hij met dezelfde titels als sommige pianowerken van Schumann een geestig en bont spel van eigen makelij in zijn elf Humoresken die door de jonge Oostenrijkse pianiste Luisa Imorde als om de onderlinge verwevenheid te illustreren om en om met de betreffende Schumannstukken worden uitgevoerd. Jan Philip Schulze had dit elftal in 2012 al achter elkaar opgenomen (Neos NEOS 10909), maar de nieuwere versie klinkt fantasievoller.
Ze begint met een goed blijk van caleidoscopische verbeelding met Schumanns Papillons en eindigt met veel esprit en sfeergevoel bij Widmanns vrij lichtvoetige elfdelige Suite Zirkustänze die hier voor het eerst op cd verschijnen.
Alle waardering voor de originaliteit en realisatie van dit debuutrecital.