Hiroko Ishimoto: Pioneers, pianowerken van vrouwelijke componisten. Pejačević: ‘Roos’ uit Bloemenleven op. 19; Chaminade: Valse caprice op. 33; Bon: Pianosonate in Bes op. 2/2; Schumann, C.: Romance in a op. 21/1; Backer Grøndahl: Humoresque in g op. 15/3, ‘Albumblad’ uit Pianostukken op. 35; Beach: H'ermit thrush at eve' op. 92/1; 'Scottish legend' op. 54/1; Kodály, E.: 'Valses viennoises'; Boulanger, L.: 'Morceaux' nr. 1-3; Gonzaga: 'Cananéa valsa'; 'Agua do vintém'; Badarzewska-Baranowska: Mazurka ‘Douce rêverie’; Price: ‘Andante uit Pianosonate in e; Nikolayeva: ‘Mars’, Muziekbox’, ‘Oude wals’ uit Album voor kinderen; Kaprálová: ‘Andante’ uit Dubnova preludia; Haruna: 'North, a tango'. Grand Piano GP 844 (77’30”). 2019
Achteraf, na dit programma in gedeelten een paar keer te hebben beluisterd, ligt de vraag voor de hand: is er slechts één Japanse componiste waarvan Hiroko Ishimoto ook iets kan kunnen opnemen? Of vond ze bescheiden dat andere niet voldoende de moeite waard zijn?
Intussen is dit wel een alleraardigste programma, waarin we behalve de gebruikele ‘verdachten’ Clara Schumann, Cécile Chaminade, Amy Beach en Lili Boulanger gelukkig ook eens minder bekenden als Dora Pejačević (1885 - 1923), Anna Bon (ca. 1739 - na 1769), Agathe Backer Grøndahl (1847- 1907), Emma Kodály (1863 - 1958), Emma Gruber de eerste echtgenote van Zoltán Kodály, Chiquinha Gonzaga (1847 - 1935), Tekla Badarzewska-Baranowska (1834 - 1861), Florence Beatrice Price (1887 -1953), Tatiana Nicolayeva (1924 - 1993), Vítězslava Kaprálová (1915 - 1940) en Miyake Haruna (1942).
Het boeiende programma leidt tot interessante ontdekkingen. Bijvoorbeeld van de Noorse Agathe Backer Grøndahl die bij Liszt studeerde en een gevierde collega van Grieg was. Niet te onderschatten is ook de Kroatische Dora Pejačević die ook een Pianoconcert, een Pianokwartet, een Strijkkwartet, een Pianokwintet, diverse Sonates en als eerste in haar land een Symfonie componeerde (van al deze werken bestaan opnamen). Opmerkelijk is ook de Oostenrijkse pianovirtuoos Anna Bon die mogelijk met Haydn samenwerkte.
De muziek op deze cd omspant een periode van bijna driehonderd jaar. Onderschat deze dames niet al zijn er natuurlijk best onderlinge kwaliteitsverschillen tussen salonmuziek en serieuze, omvangrijker abstractere werken. Maar elk van hen vertelt via de vaardige handen van Hiroko Ishimoto een mooi eigen verhaal.