Intercontinental Ensemble: Kamermuziek. Bongers: ‘Collage van een achtvlak’; Schumann, C.: ‘Romanzen nr. 1-3 op. 21 (bew. voor nonet Ernst Spyckerell); Martirosyan, A.: ‘Emotional Diversity’; Neutkens: ‘September 1’; Farrenc: Nonet in Es op. 38. TRPTK TTK 0080 (62’02”). 2021
Deze cd met uitsluitend muziek van componistes biedt een combinatie van recente, meestal door het ARC Ensemble bestelde werken en twee oudere, deels in bewerking (de drie ‘Romanzen’ van Clara Schumann zijn eigenlijk voor piano, maar nu knap over negen stemmen verdeeld) en aanzienlijk in klank verrijkt.
De ‘Collage van een achtvlak’ van Bianca Bongers (1987) was oorspronkelijk bedoeld door strijkorkest, maar wordt er zelfs mooier op in wat kleinere bezetting en met fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn. Ik stel me er een in- en uitklapbaar achtvlak met verschillende belichting bij voor, hoewel dat waarschijnlijk helemaal de bedoeling niet is.
De Armeense Aregnaz Martirosyan is een nieuwe naam voor me (had ik maar naar het Grachtenfestival moeten gaan). Net als in andere werken van haar speelt ook hier in ‘Emotional Diversity’ het in 2020 tussen Armenië en Azerbijan uitgebroken conflict een rol. Ik heb wel eens sopraan Elizaveta Martirosyan horen zingen in Rossini’s ‘L’occasione fa il ladro’. Of zij familie is?
De in 1998 in Eindhoven geboren Sarah Neutkens schreef een paar Strijkkwartetten en een Stabat mater, maar ‘September 1’, een muzikale impressie over wanneer de zomer haast voorbij is, bevalt ook bijzonder goed door zijn lichte weemoedige stemming.
In het wat beter bekende Nonet van Farrenc uit 1849 bewijst het Intercontinentaal Ensemble echt zijn kwaliteiten zoals blijkt bij een met glans doorstane vergelijking met de opnamen van het Consortium Classicum en het Ambach ensemble.
Een nieuwe pluim op de hoed van het negental is verdiend. Na ‘Travelling light’ (TTK 0021) en ‘In motu’ (TTK 0071) is dit de derde cd van de groep. Prettig dat de cd’s van dit label voortaan ook zijn verpakt in standaard ‘super jewel boxes’.