Hardenberger, Håkon: Famous classical trumpet concertos. Hummel: Trompetconcert in E S. 49; Hertel: Trompetconcerten in D en Es; Stamitz, J.: Trompetconcert in D; Haydn, J.: Trompetconcert in Es. H. VIIe/1; Richter: Trompetconcert in D; Mozart, L.: Trompetconcert in D; Molter: Trompetconcert nr. 1 in D MWV VI/32; Haydn, M.: Trompetconcert nr. 2 in C; Corelli: Trompetsonate in D WoO. 4; Albinoni: Trompetconcert in Bes op. 7/3 (bew. van hoboconcert); Adagio in g (bew. Giazotto); Clarke: ‘Trumpet tune’ uit The island princess; Bach, J.S.: Koraalbew. ‘Erbarm Dich mein, o Herre Gott’ BWV 721, ‘Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ’ BWV 639 en ‘Herzlich tut mich verlangen’ BWV 727; Gounod: Ave Maria. Met resp. de Academy of St. Martin-in-the-Fields o.l.v. Neville Marriner, het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Elgar Howarth, I Musici en Simon Preston (org). Philips 464.028-2 (2 cd’s, 2 u. 31’53”). 1986/93
Marsalis, Wynton: Trompetconcerten. Haydn, J.: Trompetconcert in Es H. VIIe/1; Mozart, L.: Trompetconcert in D; Fasch: Concert voor trompet, 2 hobo’s en orkest in D FWV.L nr. D1; Hummel: Trompetconcert in Es S. 49. Met het Engels kamerorkest o.l.v. Raymond Leppard. Sony SK 57497 (48’56”). 1993
Twee uitgaven die overlappend een goed beeld geven van de belangrijkste achttiende en begin negentiende eeuwse trompetconcerten. Zowel Håkon Hardenberger als Wynton Marsalis verdienen daarmee alle lof. Er is wel een verschil tussen hun interpretaties van het concert van Hummel. Het is vermoedelijk zijn beste concert dat nieuwjaarsdag 1804 voor het eerst in Eisenstadt klonk. Het was geschreven voor de Weense trompettist Anton Weidlinger die eerder veel waardering had geoogst met Haydns al even bekende trompetconcert. Sinds de première van Haydn had Weidlinger zijn kleppentrompet verder ontwikkeld en waar Haydn gebruik maakte van het hoge clarionregister waarin de meeste concerten standaard in D-groot staan, concentreerde Hummel zich op een hoger bereik en concentreerde hij zich meer op de orkestratie. Hij gaat daarin zelfs zover dat hij het werk van Es naar E transponeerde. Hij speelt het werk met veel bravoure, terwijl Marsalis in zijn voordracht ‘klassieker’, galanter is.
Ook de rest van hun programma’s werkt het tweetal virtuoos en briljant af. De opname van Hardenberger met de concerten van J. Haydn, Hertel, Hummel en Stamitz is separaat leverbaar als Philips 478.4798.