CD Verzamelprogramma's

HUMPHREYS, FENELLA: BACH 2 TO THE FUTURE

Fenella Humphreys: Bach 2 the future. Bach, J.S.: Partita voor soloviool nr. 3 in E BWV 1006; Biber: Passacaglia in g voor soloviool uit Mysteriesonates; Crosse: Orkney dreaming; Frances-Hoad: Suite nr. 1; Hellawell: Balcony scenes; Scott: Bumblebees; Ysaÿe: Vioolsolosonate in a op. 27/2.  Champs Hill CHRCD 102 (79’02’). 2015

 

Excuses vooraf dat deze bespreking deels veel weg heeft van een dorre opsomming van componisten en werken, maar eenmaal op dat spoor gezet door deze uitgave, was het nuttig om dat spoor zo consequent mogelijk te volgen.

‘Bach to the future’ bevat ondanks de wat gewilde titel, een leuk programma. Fenella Humphreys, een ambitieuze Britse ster in opkomst heeft vast en zeker de solowerken van Bach op haar repertoire, maar ze doseert ze slim anders. Ze is ook concertmeester van de Duitse Kammerakademie en lid van het Lawton trio, wil natuurlijk liefst als soliste optreden. Dat deed ze voor het eerste in het vioolconcert van Christopher Wright (Dutton CDLX 7286), maar hier grijpt ze haar kans  om zich met een echt solo optreden te profileren. 

Zich realiserende dat ze vast niet de enige was om de zes solosonates en –partita’s van Bach nog eens op te nemen, bedacht ze een aardig programma met Britse aanvullingen op de derde sonate van Bach. Of ze dat ook met de overige vijf werken uit de Bachreeks gaat doen? Genoeg composities staan daarvoor ter beschikking: van Bacewicz, Bartók, Bartolozzi, Benjamin, Ben-Haim, Berio, Berkeley,  Charles Bernstein, Biber, Bloch, Borenstein, Brown, Cage, Carter, Corigliano, Craton, Davidson, Denisov, Durand, von Einem, Ernst, Eröd, Flury, Françaix, Giannini, Grundman, Hartmann, Henze, Hindemith, Hochman, Holliger, Honegger, Hristoskov, Khatchaturian, Kreisler, Krenkek, Kreutzer, Levitin, Locatelli, Loevendie, Maderna, Martinon, Martino, Matos Rodriguez, Merkú, Meyer, Milhaud, Milstein, Mostras, Momotenko, Müllenbach, Nielsen, Paganini, Pape, Paredes, Penderecki, Peragallo, Pessina, Petrassi, Piazzolla, Pisendel, Preßl, Prokofiev, Paulinyi, Präsent, Quiroga, Reger, Rochberg, Rodrigo, Rust, Sawa, Saint-Lubin, Schnittke, Sciarrino, Sessions, Shcedrin, Schulhoff, Skalkottas, Stravinsky, Tanguy, Tartini, Telemann, Tubin, Vale, Vecsey, Vieuxtemps, Vilsmayr, Viotti, Watras, Weinberg, Westhoff, Wieniawski, Wuorinen, Xenakis, Ysaÿe, Yun en Zolnowski.

Waarschijnlijk kende ze lang niet alle complete Bachopnamen, maar ook die lijst is lang, zeker wanneer we alleen de dames alfabetisch opsommen:

Amandine Beyer (Zig-Zag territoires ZZT 11090-2

Rachel Barton Pine (Cedille CDR 90000078),

Christine Busch (Phi LPH 008),

Lucy van Dael (Naxos 8.55442-2),

Christina Edinger (Naxos 8.550569),

Renate Eggebrecht (Trouba TRO-CD 01444),

Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2124),

Julia Fischer (Pentatone PTC 5186-072),

Lorna Glover (Globe GLO 6002),

Midori Goto (Onyx ONYX 4123),

Susanna Henkel (The Spot records 28869-4),

Monica Huggett (Virgin 545.205-2),

Alina Ibragimova (Hyperion CDA 67691/2),

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch (Ondine ODE 1241-2),

Suzanne Lauterbacher (Vox 23112-2),

Johanna Madroszkiewicz (Gramola 986752/3),

Johanna Martzy (Testament SBT 21467),

Lydia Mordkovitch (Chandos CHAN 8835/6),

Viktoria Mullova (Onyx ONYX 4040),

Rachel Podger (Channel Classics CCS 12198/9),

Jacqueline Ross (Gaudeamus GAU 358),

Hélène Schmidt (Alpha 082),

Sajaka Shoji (Mirare MIR 128),

Lara St. John (Ancalagon AR 132),

Elisabeth Wallfisch (Hyperion CDD 22009),

Ruth Waterman (Meridian CDE 84595/6-2),

Antje Weithaas (AVI 8553320),

Eerder kwamen ook anderen met mengprogramma’s: Nadja Nevolovitsch (Unda Maris UM 20551) combineerde haar inbreng met andere werken van Bach, Jennifer Koh  (Cedille CDR 90000154) met werken van Bartók en Saariaho en Liza Ferschtman wisselde nr. 1 en partita nr. 3 af met solosonates van Ysaÿe.

Maar als fiere Engelse houdt Humphreys het afgezien van de sonate van Ysaÿe bij werken uit eigen land. Ze bestelde werken bij Cheryl Frances-Hoad, Gordon Crosse en Piers Hellawell en viel terug op Bumblebees (en niet op Idyll) uit 1928). Werken die een zekere relatie met Bach tonen. Ze laat het daarbij niet zitten, want ze bestelde nieuwe werken bij Peter Maxwell Davies, Sally Beamish en Adrian Sutton. Dat ziet er veelbelovend uit voor een volgende cd. 

Belangrijker is dat ze zorgt voor stilistisch begripvolle, gave en geïnspireerde interessante vertolkingen.