Viviane Hagner: Ciaconna: Music by Bach, Bartók & Hartmann. Bartók: Solovioolsonate BB. 124, Sz. 117; Hartmann: Suite voor vioolsolo nr. 1 (1927); Bach, J.S.: Partita voor vioolsolo nr. 2 in d BWV.1004. Altara ALT 1016 (74’25”). 2005
Zoals de voortreffelijke Handelsblad criticus Norbert Loeser in de jaren vijftig vorige eeuw naast wat componistenbiografieën voor de Gottmer reeks een antichronologische muziekgeschiedenis pocket schreef, vanuit het heden terugwerkend naar het verleden, zo voert ook de Duitse Viviane Hagner deze drie solosonates in omgekeerde ontstaansvolgorde uit. Best interessant. Bartók is uit 1944, Hartmann uit 1927 en Bach uit 1720.
In aanmerking nemend dat dit haar debuut cd is, getuigt het programma van moed en zelfvertrouwen. Dat valt bij meer jonge violistes op. Francesca Dego (DG 481.0025) en Kinga Augustyn (Roven RR 20016) debuteerden meteen succesvol met de 24 Caprices van Paganini.
Niet uit te sluiten valt dat soms ook vuige materiële overwegingen in het geding zijn. Zo van: eerst maar eens zien of ze succes heeft. Daar maken we als muziekindustrie niet teveel geld voor vrij. Bespaard wordt op een begeleider of een heel orkest met dirigent en zaalhuur. Zo’n solo is in een eenvoudige studio te behappen.
Maar concentreren we ons op Hagners verrichtingen. In de Sonate van Bartók besteedt de violiste terecht evenzeer aandacht aan een optimale expressie en dynamiek zonder dat dit ten koste gaat van een gave toon.
De Suite van Hartmann stamt nog uit zijn studentenjaren en is in de geest van die tijd neoklassiek van aard. De eerste delen lijken oefeningen in gevorderd stadium van canon en fuga, maar het werk heeft ook een expressionistische kant en daar legt Hagner mooi de nadruk op.
In de Partita van Bach legt ze een geslaagde meesterroef af. De melodielijnen in de beroemde Chaconne zijn heel mooi getrokken. Extra jammer daarom dat ze in de voorafgaande delen een paar herhalingen wegliet. Mogelijk pasten die ook niet alle op een redelijk vol schijfje. Een van grote integriteit blijk gevend optreden.
Misschien is het interessant om haar in Bach eens met die andere solospeelsters als Baiba Skride (Sony SK 92938), Hilary Hahn (Sony SK 62793), Rachel Barton-Pine (Cedille CDR 9000075), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2095) en Midori (Berlin Classics BC 1672-2) te vergelijken.