Bach, J.S.: Bach XX1. ‘Prelude’ uit Solocellosuite nr. 1 in G BWV 1007; ’Schafe können sicher weiden uit Cantate nr. 208 BWV 208; ‘Erbarme dich’ uit Matthäus Passion BWV 244; ‘Vvace’ uit Concert voor 2 violen en orkest in d BWV. 1043; ‘Andante’ uit Vioolconcert nr. 1 in a BWV 1041; Duetto nr. 1 in e BWV. 802; ‘Aria’ uit Goldbergvariaties BWV. 988; ‘Prelude’ uit Engelse suite nr. 2 in a BWV 807. Matt Herskkowitz trio (Matt Herkowitz (p), Matt Fields (cb), David Rozenblatt (drums) met Philippe Quint en Lara St. John (v). AvantJazz 5414706-1050-2 (57’41”). 2014
De vaak ritmisch sterk geprofileerde muziek van Bach was in de loop der tijd inspirerend voor heel wat jazzmusici die zich daardoor tot bewerkingen lieten verleiden. Dat leidde tot opnamen van het Modern Jazz kwartet, Alec Templetons (Bach goes to town), het Jacques Lousier (Play Bach) en de Swingle Singers.
Ook pianist/arrangeur Matt Herskowitz koos acht bekende gedeelten uit het enorme Bachbestand en bewerkte die op vernuftige wijze in diverse stijlen. Het is interessant om ‘Erbarme dich’ nu eens door de elegant zingende viool van Philippe Quint te horen, compleet met versieringen en mooi passagewerk in vriendelijke walsvorm gegoten.
In het ‘Vivace’ uit het Dubbelconcert voegt Lara St. John zich met een in stijl gehouden bijdrage bij hem.
Ook de overige bijdragen vormen aan aangenaam feest der herkenning voor Bachkenners, die verrast zullen zijn door de gedaanteverwisselingen. Het geheel getuigt van smaak en groot kunnen. Bijzonder is bijvoorbeeld de welsprekende vorm van het Duetto, dat in alle eenvoud begint en geleidelijk complexer wordt. Langzamer fragmenten, zoals de ‘Aria’ uit de Goldbergvariaties krijgen soms zels een licht romantisch, maar sereen karakter. Mooi ook te horen hoe gevoelig deze musici op elkaar reageren.