Hermès kwartet. Ravel; Strijkkwartet in F; Dutilleux: Ainsi la nuit; Debussy: Strijkkwartet in g op. 10. La dolce volta LDV 33 (70’40”). 2016
Van alle werken van Henri Dutilleux is zijn enige Strijkkwartet Ainsi la nuit (aldus de nacht) het meest onderwerp van tijd en herinnering en in ander verband ook met zijn lectuur van Proust. Na een inleiding bevat het tussen 1973 en 1976 geschreven werk niet slechts zeven delen, maar ook vijf paranthèses (tussen haakjes geplaatst) die tussen de eerste vijf daarvan zijn geïnterpoleerd. Deze lopen vooruit of kijken terug op elders in het werk gebuikt materiaal en dragen zo veel bij aan de talloze onderlinge relaties binnen het werk.
De muziek heeft vaak een expressionistisch karakter en vertoont overeenkomst met de kwartetten van Berg en Webern, maar de componist verwerkte die invloeden tot een persoonlijk eigen idioom. Het werk bevat een volledige uitrusting aan prachtig evocatieve gestes en klankkleuren, evenals een treffende en hoogst verbeeldingsvolle binnen een zeer verscheiden textuur.
Hoewel Dutilleux zich verre hield van de muziek van de eerder middelmatige Franse talenten, bewoog hij zich nooit ver af van de tradities van de Franse muziek, ook niet in deze wat mysterieuze nachtmuziek.
Net als het Juilliard kwartet (Sony SK 52554), Orpheus kwartet (Channel Classics CCS 3892) en het Belcea kwartet (EMI 574.020-2) presenteert het Hermès kwartet het werk van Dutilleux naast die van Debussy (wiens honderdste sterfdag wordt herdacht 25 maart 2018 werd herdacht).
Van huis uit heeft het Hermès, dat bestaat uit Omer Bouchez en Elise Liu (v), Yung-Hsin Lou Chang (va) en Anthony Kondo (vc) kwartet allerminst Franse genen, maar laat ons dat wel geloven in dit drietal indrukwekkende vertolkingen die prachtig van toon (warm en helder) zijn.