Monica Huggett: Birds, beasts and battles. Muffat: Sonate voor strijkers en b.c. nr. 2 in g Armonico tributo; Schmelzer: Die Fechtschule; Vivaldi: Vioolconcert in D RV. 208 Il grosso mogul; Biber: Battalia. Met het EG Barok Kamerorkest. Channel Classics CCS 439-2 (60’20”). 1991
In 1682 schreef Georg Muffat na zijn terugkeer uit Italië onder de titel Armonico tributo een aantal Sonates voor verschillende instrumenten die net als Corelli’s opus 6 tot de vroege ontwikkelingen van het Concerto grosso behoren. Maar anders dan Corelli schuwde Muffat niet om daar een programmatische draai aan te geven, zoek dus naar vogelgeluiden.
Ook Die Fechtschule van Johann Heinrich Schmelzer uit rond 1689 behoort met zijn uitvallen van twee vaardige schermers tot de schilderende en sprekende muziekstijl van de musica representativa. Wie wint blijft onduidelijk.
Ondanks de mooie titel blijft bij een van de vele gangbare Vioolconcerten van Vivaldi onduidelijk wie de af te beelden Groot Mogoel als Turkse (?) sultan en heerser was.
Explicieter is Biber in zijn als laatste en pakkendste opgenomen Battalia met barbaarse pizzicati als kanonvuur, goed georganiseerde instrumentale cacofonie in het aan het desolate gezelschap gewijde deeltje een in de mars door een bizarre imitatie van trommen en pijpers. Het werk eindigt met een ontroerende klacht van de gewonden.
Op deze cd, een der vroegste van Monica Huggett op Channel, klopt in de vertolkingen eigenlijk alles precies. Het werd zo een feest voor het oor.