Håkan Hardenberger en Colin Currie: The scene of the crime. Jolivet: Heptade; Dudell: Catch; Broström: Dream variations; Börtz: Dialogo nr. 4 ‘Ricordo’; Dean: The scene of the crime. Colin Currie records CCR 0002 (68’07”). 2018
Nadat de Schotse slagwerker Colin Currie (1976) op zijn eigen cd label een opname had gemaakt van Steve Reichs Drumming (Colin Currie Records CCR 0001) zocht hij samenwerking met de Zweedse trompettist Håkan Hardenberger (1961) voor een programma met werken voor trompet en slagwerk dat hun langdurige samenwerking bestendigt. Hoeveel repertoire er voor deze combinatie bestaat, heb ik niet nagezocht, maar indien nodig zijn er best componisten die ze op bestelling leveren.
Het vroegste werk op deze cd is Heptade een werk met de delen allegro, vivo, cantante, veemento, maestoso, sempre stringendo en vivo e staccato waarin heel wat speelwijzen de revue passeren van André Jolivet uit 1971 dat ik kende van een opname met Maurice André en Sylvio Gualdi (Warner 2564-683219). Het is een echt briljant stuk met duidelijke jazzinvloed en heeft zoals vaker bij de Franse componist een licht rituele inslag. De meer lyrische aanpak van Hardenberger bevalt beter dan de uitgesproken nogal eenzijdige virtuoze van André.
De overige werken zijn nieuw en voor het eerst op cd te horen. Catch van Joe Dudell is een heel levendig stuk voor trompet en marimba, Tobias Broström schreef zijn Dream variations na het bekijken van schilderijen van Claes Eklundh voor een combinatie van Javaanse gongs, vibrafoon en dubaci, Daniel Börtz toont zich van een gevoeliger en mystieker kant in Dialogo 4 en Brett Dean stelde in 2017 met plaatselijk Australisch instrumentarium het werk The scene of the crime (plaats delict) samen waaraan de cd zijn titel ontleent. In het werk is teruggegrepen op Hamlet van Shakespeare waarover Dean ook een opera componeerde (in 2018 net nieuw en te vinden op dvd Opus Arte OA 1254 D).
Het zijn vaak veeleisende, soms spitsvondige en geestige stukken, maar ze zijn goed ingestudeerd en lijken vrij optimaal en met gevoel te worden gespeeld.