Hat Trick: Del Aguila: Submerged; Debussy: Sonate voor fluit, altviool en harp in F L. 137; Takemitsu: And then I knew ’twas wind; Dubois: Terzettino; Goebaidulina: Garden of joy and sorrow. Hat trick. Bridge BCD 9472 (59’38”). 2016
De combinatie van fluit, altviool en harp is geen al te voor de hand liggende bezetting. Toch schreven diverse componisten daar volwaardige muziek voor. Bij het nu eens sprankelende, dan weer bezonken coloriet van deze instrumenten ligt een ietwat impressionistische klankschildering in de lijn der verwachting. Een van de eerste en bekendste stukken in deze bezetting is Debussy’s late Sonate en trio.
Maar ook andere componisten lieten zich niet onbetuigd en wisten daar goed raad mee. Arnold Bax bijvoorbeeld met zijn Elegiac trio, Harald Genzmer met zijn Trio en Nathan Currier met A sambucca sonata door Maarika Järvi (fl), Paul Cortese (va) en Marie-Pierre Langlamet (Chandos CHAN 9395). Verder zijn daar William Mathias met het Zodiac trio en Jonathan Lloud met Like fallen angels door Marcos Fregnani-Martins (fl), Rachel Talitman (hrp) en Pierre-Henri Xuereb (va) op Savarez CD 505026 en Joseph Jongen met twee Pièces en trio op. 80 door het Trio Tanis op Calliope CAL 9265
Het Amerikaanse trio Hat Trick, dat bestaat uit April Clayton (fl), Kristi Shade (hrp) David Wallace (va) en is aangevuld met Aline Zimmerman (spr) die bij Goebaidulina de tekst van Francisco Tanzer zegt, vond ook werkjes van Miguel del Aguila, Théodore Dubois en Toru Takemitsu.
Opvallend hierbij is, dat Dubois zijn Terzettino al tien jaar eerder schreef dan Debussy zijn Sonate (hier gespeeld in de kritische uitgave van Carl Fischer) en daarmee mogelijk voor het eerste werk in deze vorm zorgde. Del Aguila schreef zijn Submerged speciaal voor Hat Trick. Dat blijkt een erg hecht ensemble te zijn dat heel mooie, nu eens subtiele, dan weer robuustere vertolkingen laat horen.