Holland baroque: Silk baroque. Bach, J.S: Andante uit Vioolsolosonate nr. 2 in a BWV. 1003; Leclair: ‘Gavotte’ uit Sonate nr. 5 in e op. 3; Rameau: ‘Tristes apprets pales flambeaux’ uit Castor et Pollux; Rebel: ‘Le chaos’ uit Les Ëlements; Steenbrink: Polonais chinois; Telemann: Sey tausendmal willkommen TWV. 13/9a; ‘Harlequinade’ uit Wassermusik ‘Hamburger Ebb und Fluth’ TWV. 55/C3; Trad.: Danslied van de Yao stam; Avondmuziek; Paardenrace; Vivaldi: ‘Variaties over La Follia’ uit Triosonate in d op.1/12; Wei: Improvisatie (voor mijn vader). Met Wu Wei (sheng, bawu, erhu). Pentatone PTC 5186-800 (69’12”). 2018
Via een muzikale barokomweg met aardige arrangementen voeren Tineke en Judith Steenbrink met Holland Baroque ons op de aloude zijderoute door Centraal-Azië naar China waar we de virtuoos Wu Wei als solist met zijn sheng (Chinese mondharmonica), erhu (Chinese viool) en bawu (Chinese fluit) ontmoeten.
Uit die combinatie ontstond een wel aardige compôte die voor een keer aardig en lekker is, maar die toch wat slecht tegen herhaling bestand is omdat het resultaat vlees noch vis is. Zeker, er wordt heel mooi - een betere zaak waardig - gespeeld en de opname klinkt puik.
De belangrijkste waarde van het project is te ontlenen aan de boeiende en best interessante bijdragen van Wu Wei. Die hoor ik verder haast liever in de opnamen Overtones met Wang Li (Harmonia Mundi HMC 90.2229), Le sheng amourex met Karin Viard (Little Village LVC 69081006) en solo in Sheng (Melisma MELI 30482), desnoods ook met The Noo Ones in ‘Nieuwe Haring’ (Strotblock 014).