Karin Hellqvist: Flock. Bauckholt: Doppelbelichting; Smørdal: Flock, foam, fume; Strindberg: Femte strängen; Bång: Wanneer de raaf wit kleurt; Barrett: Sagittarius A*. Lawo LWC 1179 (71’13”). 2018
De Zweedse violiste Karin Hellqvist heeft zich gespecialiseerd in eigentijdse muziek. Eerder liet ze dat horen op haar cd’s Warsaw album (For Tune 19004) en Structures of light and spruce met werken van Malin Bång (Neos 11817).
Dt keer staat ze bedrieglijk alleen op de cover zoals dat bij de uitvoering van Scandinavische solocomposities van Carola Bacholt (1959) uit 2016, Jan Martin Smørdal (1978) uit 2016, Henrik Strindberg (1954) uit 2009, Malin Bång (1974) uit 2009 en Natasha Barrett (1972) uit 2017 past.
Wat pas blijkt wanneer men naar de cd luistert, is dat daar ook een zekere elektrische manipulatie aan te pas komt. Om het einddoel te bereiken, werkt de violist nauw samen met de vijf componisten. Een groot voordeel dat als het kan moet worden benut bij de realisatie van moderne stukken.
Het zorgt voor fascinerende klanken die ontstaan wanneer de ogenschijnlijke tegenstellingen tussen de viool- en de elektronische klanken worden overbrugd. Dat is hier behoorlijk goed gelukt.
Voordat de stukken al hun geheimen prijsgeven moeten we wel enige malen grondig worden beluisterd, is m’n ervaring. Maar daar is de cd gelukkig ook een geduldig medium voor.