Van Hasselt: Imaginary mirror. Hendrickx: Sacred places III (Parvati, the remover of bad energy); Wohl: Unearthed; Quartier: Cherry blossom; Maier F.M.: UNDA; Pärt: Spiegel im Spiegel; Lizée: Televisionist/Season 1 episode 1; Van Bouwel: L’apparition du phantôme au miroir; Ravel: ‘Kaddish’ uit Deux mélodies hébraiques (bew.); Stockhausen: Better world. met Koen Plaetinck (slagw) en elektronica. Channel Classics CCS 41920 (74’19”). 2020
Ravel zou vreemd hebben opgekeken wanneer hij deze uitvoering van ‘Kadish’ uit zijn Deux mélodies hébraiques had kunnen horen. Oliver Boekhoorn leidt het met een Armeense doedoek in. Gewapend met een hele trompetfamilie, te beginnen met een piccolotrompet, een bugel, een posthoorn en een flugelhorn gaat Wim van Hasselt op deze cd negen zeer verschillende werken die in deze vorm voor het eerste te horen zijn te lijf. Het gaat voor een deels bewerkingen, deels opdrachtwerken om een heel nieuwe klankwereld te scheppen aan de hand van traditionele-, geïmproviseerde- en speciaal gearrangeerde muziek. Geïnspireerd door de Surrealisten uit de jaren twintig v.e. in een denkbeeldige spiegel bezien.
Die flugelhorn is overigens voorbehouden aan het werk ‘Cherry blossom’ van Bas Quartier. Aan Sacred places III van Wim Hendrickx komt elektronica te pas. Als slagwerkinstrumenten zijn voornamelijk marimba en vibrafoon ingezet, maar daarnaast ook minder bekende instrumenten.
Het leidt tot een heel verrassend programma met interessante wendingen en zeer verschillende kleuring. Zo is dit heel creatieve en verbeeldingsvolle Belgische avontuur weer eens heel wat anders dan de gangbare combinatie van trompet en pauken in klassieke symfonieën. Het is alles heel vernuftig en knap gedaan.