Peter Holtslag: Awakening princesses. Dieupart: Suite nr. 5 in F; Eccles: A division on a ground; Händel: Blokfluitsonate in Bes HWV. 377; Bannister: A division on a ground; Purcell, D.: ‘Mezena’; Schickhardt: Blokfluitsonate in a; Paisible: Blokfluitsonate nr. 14 in g; Finger: A ground; Barsanti: Blokfluitsonate in g; Carr: Divisions on an italian ground. Met Elizabeth Kenny (luit, theorbe), Rainer Zipperling (vc) en Carsten Kohff (kl). Aeolus AE 10186 (77’29”). 2011
De Nederlander Peter Holtslag (1957) komt voort uit de blokfluitschool van Frans Brüggen die hem alle kneepjes van het vak leerde. Voor deze cd bespeelt hij blokfluiten uit de Bate verzameling uit Oxford met o.a. instrumenten van Peter Bressan en anderen en ‘kust een aantal werken van Charles Dieupart (ca. 1557 - 1740), John Eccles (ca.1668 - 1735), Händel (1685 - 1759), John Bannister (1662 - 1736), Daniel Purcell (? - 1717), Johann Christian Schickhardt (ca. 1682 - 1762), Jacques of James Paissible (ca. 1656 - 1721), Gottfried Finger (ca. 1660 - 1730), Francesco Barsanti (ca. 1690 - 1775) en Robert Carr (? zeventiende eeuw) wakker. Mogelijk werd een aantal van deze werken inderdaad zo’n driehonderd jaar geleden op deze fluiten uitgevoerd.
Het bijzondere is dat dit op zulke historische instrumenten gebeurt (een Stradivarius viool heeft ook vooral zij als erop wordt gespeeld en niet als die in een vitrine van een Engelse graaf ligt opgebaard).
De partners van Holtslag zijn met zorg gekozen interpreten uit de barokwereld die hem voortreffelijk begeleiden. Het aardige is ook dat een aantal van deze stukken voor het eerste op zo hoog niveau op cd verschijnt.