CD Verzamelprogramma's

GLASER, BRITTA: LIEDEREN VAN SCHOECK, MAHLER, R.STRAUSS

Britta Glaser: Liederen van Mahler, Schoeck en R.Strauss. Strauss, R.: Ständchen op. 17/2; Die erwachte Rose TRV. 90, AV. 66; Wiegenlied op. 41/1; Befreit op. 39/4; Mahler: ‘Frühlingsmorgen’, ‘Ablösung im Sommer’, ‘Scheiden und meiden’ uit Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit; ‘Urlicht’ uit Des Knaben Wunderhorn; Schoeck: Wandsbecker Liederbuch op. 52 nr. 1- 17 met 3 korte tussenspelen. Met Matthias Veit. TRIXart TXA 17089 (63’07”). 2016

 

In 1771 trok de Duitse dichter en journalist Matthias Claudius (1740-1815) naar Wandsbek dat thans een deelgemeente is van Hamburg om redacteur te worden van de de Wandsbecker Bothe waarin hij meteen zijn gedichten kon publiceren.

Van Othmar Schoecks in 1937 gecomponeerde Wandsbecker Liederbuch op tekst van Matthias Claudius bestond een opname waarbij sopraan Juliane Banse en tenor Dieter Henschel de zangtaak deelden (Jecklin JD 677-2), maar de Duitse sopraan Britta Glaser voert de cyclus uit zoals deze te boek staat: für hohe Stimme.

Opus 52 bevat zeventien erg korte, maar zeer geconcentreerde liederen met een heel evocatief karakter. Ze zijn prachtig vormgegeven met een sfeer die binnen een paar maten wordt geschapen en die de luisteraar meteen in een wisselende wereld binnen zuigt. Luister maar naar ‘Die Natur’, ‘Abendlied’, ‘Der Schwrze in der Zuckerplantage’ of  ‘Der Tod’.

Deze cyclus vormt de hoofdschotel van dit recital met liederen van net-niet  tijdgenoten, maar wel van drie componisten die in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland taalgenoten waren. Mahler en Richard Strauss zijn flankerend met bekendere liederen aanwezig. 

Jammer genoeg voldoen de vertolkingen van de jonge Duitse sopraan Brita Glaser en haar begeleider Mathias Veit niet aan elementaire eisen ten gevolge van een gebrek aan goede duidelijke dictie, articulatie. nuancering en typerende zeggingskracht. Jammer eigenlijk dat zo’n schijfje wordt uitgebracht, want nieman is ermee gediend, zeker de zangeres niet.

Houd het wat Schoeck betreft dus liever bij Banse, wat Mahler betreft bij Angelika Kirchschlager (DG 476.4414) en Diana Damrau (Telos TLS 1001) en wat Strauss aangaat bij Christine Brewer (Hyperion CDA 67488) en Anne Schwanewilms (Hyperion CDA 67588).