Aida Garifullina: Aida. Gounod: ‘Je veux vivre dans ce rêve’ uit Roméo et Juliette; Delibes: ‘Ou va la jeune Indoue’ uit Lakmé; Rachmaninov: Het is mooi hier op. 21/7 (bew.); Rimsky-Korsakov: ‘Hymne aan de zon’ , Verleidingsaria van de koningin van Schemakha’ uit De gouden haan; ‘Lied van de Hindoe koopman’ uit Sadko; ‘Aria van het sneeuwmeisje’ uit Sneeuwmeisje; De roos en de nachtegaal op. 2/2 (bew.); Tchaikovsky: ‘O kind, onder jouw raam’ op. 63/6 (bew.); ‘Marya’s wiegelied’ uit Mazeppa; Rachmaninov: Seringen op. 21/5 (bew.);
Vocalise op. 34/14 (bew); Volosyov-Sedov: Moskouse nachten (bew.); Anon,: Kozakken wiegelied.; Allüki. Met het Omroeporkest Wenen o.l.v. Cornelius Meister. Decca 478.8305 (58’53”). 2016
De uit het verre Tatarstan komende Russische lyrische sopraan Aida Garifullina, die in 2013 het door Domingo opgezette Operalia concours won en sindsdien vaste gast aan de opera’s in St. Petersburg, Wenen en Dresden met rollen van Donizetti via Mozart tot uiteraard Russische, heeft voor haar cd debuut gekozen voor een heel gemengd programma met een paar veeleisende Franse aria’s waarin ze haar voortreffelijke coloratuureigenschappen laat horen en die ze er heel mooi afbrengt, een stel Russische, waarin ze zich wonderwel thuis voelt en acht bekende, voor orkest bewerkte liederen, waaronder folkloristische als het charmante Allüki dat tot haar Tataarse achtergrond behoort. Uitingen van Slavische melancholie behoren tot haar specialisme.
GARIFUTot de hoogtepunten behoren haast vanzelfsprekend en de aria van koningin Shemakha en Rimsky’s Oostere romance, maar eigenlijk wordt hier vijftienmaal iets van hoogtepunt karakter opgediend, zeker ook omdat de zangeres zo geanimeerd wordt begeleid.