CD Verzamelprogramma's

GAMMA MAJORIS: RUSSISCHE SERENADE

Gamma majoris: Russische Serenade. Tchaikovsky: Serenade ‘O kind, onder jouw raam’ op. 63/6 (bew.), Romances ‘Ik opende het raam; op. 63/2 (bew.), ‘Geloof niet, mijn vriend’ op. 6/1 (bew.), Nocturne in F op. 10/1; In de stijl van Chopin op. 72/15;  Waarom? op. 28/3 (bew.); Alleen wie het eenzame hart kent op. 6/6 (bew.); Vertel me in de schaduw van de takken’  op. 57/1 (bew.); Een ziel dreef zacht naar de hemel op. 47/2 (bew.); Neem mijn hart weg (bew.); Onder het kabaal van het bal op.38/3 (bew.); Meditatie in D op. 72/5; We zaten samen op.73/1 (bew.);   Wiegenlied in een storm op.54/10 (bew.); Wals in fis op. 0/9; Het was in de vroege lente op. 38/2 (bew.); Op deze maanverlichte nacht op. 73/3 (bew.); De zon is ondergegaan op. 73/4 (bew.);  Heerst de dag?op. 47/6 (bew.); Rachmaninov: Voor mijn raam op. 6/10 (bew.); Het eilandje op. 14/2 (bew.); April! Een feestelijke dag in de lente (bew.); Zij antwoordden op. 21/4 (bew.); O zing niet voor mij op. 4/4 (bew.); ‘Dans van de jonge zwanen’ uit Aleko (bew.). Champs Hill CHRCD 138 (77’26”). 2017

 

Het Russische ensemble Gamma Majoris bestaast uit vier in Londen gevestigde solisten van diverse pluimage, te weten Yulia Chaplina (p) als leidster, Anastasia Prokofieva (s), Ksenia Berezina (v), Alisa Liubarskaya (vc) en won een prijs tijdens het Junior musicians concours in 2004. Nadien ontwikkelde het zich tot een prominent hecht ensemble van wisselspelers. Natuurlijk manifesteerden de vier dames op internet met een eigen website en met muziekfragmenten. De naam is niet alleen ontleend aan het sterrenbeeld Gamma ursa majoris, maar slaat ook op de Russisch benaming  van de majeur toonschaal.

Hun debuut cd is voor het grootste deel gewijd aan bewerkingen van  laatromantisch vocaal repertoire van Tchaikovsky en Rachmaninov op tekst van Poesjkin, Tolstoi en vertalingen van Shelley en Hugo.

Wat in de aanhef lijkt een vrij gangbaar programma met 21 liederen van Tchaikovsky en Rachmaninov, gelardeerd met vier pianostukken te zijn, is in de praktijk dankzij de bewerkingen aardig wat anders te zijn. Er zijn elf items met Gamma Majoris en tien bijdragen voor viool of cello met piano.

Dat maakt het recital zeer geschakeerd en variabel. Zeker voor diegenen die niet zoveel op hebben met liedkunst moet het aantrekkelijk zijn om  de mooie, vaak melancholieke melodieën eens zuiver instrumentaal te horen klinken.

De gedachte voor deze nieuwe vormen ontstond spontaan tijdens een repetitie: ‘Wat zou gebeuren wanneer we lyrische strijkinstrumenten toevoegen aan aan de zangmelodieën en de begeleidingen meerstemmiger en complexer maken?’ Dat blijkt uitstekend te helpen.

Wat daarbij aanzienlijk helpt, is de behoorlijke kwaliteit van de uitvoeringen. De vier dames, die individueel en in combinatie heel goed zijn, zorgen wat de aard van de oorspronkelijke tekst ook is, heel passende verklankingen die veel bekend moois in een nieuw, kleuriger daglicht plaatsen.