Raphaela Gromes: Hommage à Rossini. ‘Tu non sai quai colpo atrice’ uit Bianca e Faliero (bew.); ‘L’invito’ , ;La gita in gondola’, ‘La danza’ uit Les soirées musicales (bew.); ‘Cujus animan’ uit Stabat mater; ‘Une larme’ uit Péchés de vieilesse 3; ’Nacqui all’affano… Non più mesta; uit La cenerentola (bew.); Martinů: Variaties op een thema van Rossini H. 290; Offenbach: Hommage à Rossini. Met Julian Riem (p) c.q. het WDR Funkhausorkest Keulen o.l.v. Enrico Delamboye. Sony 190758-2082-2 (55’36”). 2017
13 November 2018 was het honderdvijftig jaar geleden dat Rossini overleed. Dat was niet alleen een aanleiding voor Riccardo Chailly om de door dertien componisten samengestelde Messa per Rossini op te nemen (Decca 483.4048), maar ook voor de Duitse celliste Raphaela Gromes om hem eer te betonen met een recital dat deels bestaat uit bewerkingen van een aantal van Rossini’s composities, maar tevens van twee eigenlijk onbekende stukken van Offenbach (zelf cellist) en Martinů.
Het enige stuk dat Rossini voor cello en piano componeerde is het melancholieke Une larme. Maar ook het stel bekende aria’s doet het goed in instrumentale vorm. Martinů koos een aria uit de opera Mosé in Egitto om daar een stel variaties op te schrijven.
Voor een onvermoed hoogtepunt in het programma zorgt Offenbachs Hommage à Rossini een compositie uit 1845 die lang zoek gewaand was, maar die dankzij een grondig onderzoek van de celliste werd teruggevonden.
Ze laat zich beurtelings begeleiden door pianist Julian Riem die tekende voor de bewerkingen en het Keuls Omroeporkest. Dat Raphaela Gromes als kind liefst zangeres wilde worden, vinden we terug in de manier waarop ze haar cello heel fraai bel canto laat zingen.