Chiara Granata: Haydn en de harp. Krumpholtz, A.M.: The favorite air of Robin Adair; Haydn: Y bardd yn ei awen H. XXXIb/25, Yr hen erddigan H. XXXIb/37, Castell Towyn H. XXXIb/26, Codlad yr hedydd H. XXXIb/1, Reged H.XXXIb/38, Robin Adair H. XXXIb/202; Kozeluh: ‘The ancient harmony’ uit Original Welsh airs; Krumpholz, J.B.: Andante du célèbre Haydn; Haydn/Ragué: Symfonie nr. 100 in G H. I/100 (bew.); Eloúis: Prelude; De la Manière: Roxolane d’Haydn; Dussek: God preserve the emperor; Bochsa: Petite mosaique sur La Création d’Haydn. Met Raffaele Pè (ct), Anaïs Chen (v) en Marco Ceccato (vc). Glossa GCD 923517 (68’25”). 2019
Haydn is niet een componist die men snel zal associeren met de harp. Toch moet het instrument hem heel vertrouwd zijn geweest want in familiekring placht zijn vader zich bij het zingen op harp te begeleiden. In Ierland en Wales was het in kleine vorm bestaande instrument ook populair in de volksmuziek.
Dus ligt het nogal voor de hand om de harp te gebruiken in de hier opgenomen Welsh songs. In hun geheel zijn deze 21 liederen opgenomen met begeleiding door pianotrio, waarvoor sopraan Lorna Anderson en tenor Jamie McDougall (Brilliant Classics 93782/69) zich hadden ingezet, maar met het historische harpe à crochet instrument van Naderman (leerling van Krumpholz) van Chiara Granata, countertenor Raffaelle Pè, violiste Anaïs Chen en cellist Marco Ceccato krijgen ze een authentieker, eleganter en verfijnder aanzien.
Ook andere componisten gebruikten Haydn’s composities als inspiratiebron. Daarbij ging Louis-Charles Ragué zelfs zover dat hij een van de bekendste symfonieën met harpinbreng bewerkte.
Aardig om behalve van vader Jean Baptiste Krumpholz (1742 - 1790) ook eens iets te horen van dochter Anne-Marie Krumpholz (1766 - 1813), Leopold Antonin Kozeluh, Joseph Eloüis, Exupère de La Manière, Sophia Dussek en Nicholas Charles Bochsa. De vertolkingen maken een puike, zeer goed verzorgde indruk.