Anna Gourari: Elusive affinty. Bach/Vivaldi: ‘Largo’ uit Klavecimbelconcert in g BWV. 975, ‘Adagio’ uit Klavecimbelconcert in d BWV. 974; Schnittke: Aforismen nr. 1-5; Kancheli: ‘Der Kaukasische Kreidekreis’, nr. 15 en ‘De kus van de beer’ nr. 23 uit Pianostukken; Shchedrin: Dagboek nr. 1-7; Pärt: Variationen zur Grundlegung von Arinuscka; Rihm: Zwiegespräche. ECM 481.8131 (62’28”). 2018
De Russische pianiste Anna Gourai werd in Kazan geboren, bezocht daar de opleiding voor muzikaal begaafde kinderen en studeerde af in Moskou. In 1990 kwam ze naar Duitsland waar ze in München nog wat puntjes op de i zette. Zij was het die de muziek speelde welke Hans Zimmer en Klaus Badelt schreven voor de film Invincible van Wener Herzog uit 2001 waarin ze tevens de rol van Marta Farra als maîtresse van Erik Jan Hanussen speelde.
Na verder reeds een behoorlijk aantal opnamen te hebben gemaakt - late pianowerken van Brahms (Berlin Classics BC 1647), Mazurka’s (Berlin Classics BC 1666-2) en Scherzi (Koch 3.1430-2) van Chopin, Preludes van Scriabin (Koch 3.1431-2), Visions fugitives van Prokofiev (ECM 481.1157) en het verzamelprogramma Canto oscuro (ECM 476.4661) stelde zij nu opnieuw een zeer verrassend en afwisselend programma samen dat is gevoed door haar voorkeuren en ontdekkingen.
Dat ze een grote virtuoze is, spreekt intussen vanzelf, die is zelfs zeer groot wat natuurlijk vooral blijkt uit de modernere stukken. Bach/Vivaldi is er als enige vluchtheuvel uit het verre verleden. In Alfred Schnittke’s karige Aforismen uit 1990 heeft zijn vroegere polystilistische stijl plaats gemaakt voor een uiterst sobere stijl. In zijn Dagboek uit 2002 richt Rodion Shchedrin op heel subtiele, maar tevens oorspronkelijke wijze op de bagatel vorm. Somber is de sfeer in Zwiegespräche uit 1999 van Wolfgang Rihm omdat elk is bedoeld als een elegisch aandenken aan een dat jaar overleden vriend van hem.
Een wat meer theatrale inslag hebben de werken van Giya Kancheli en Arvo Pärt. Het klinkend resultaat van al dit materiaal is wel heel verlokkend en stimulerend.