Ioana Cristina Goicea: Romantic exuberance. Strauss, R.: Vioolsonate in Es op. 18; Korngold: Suite Much ado about nothing op. 11; Golestan: Vioolsonate in Es. Met Andrei Banciu. Genuin GEN 19688 (68’32”). 2019
Ook voor de Roemeense violiste Ioana Cristina Goicea werd de weg naar internationale bekendheid gepleit door deelname aan en prijzen winnen tijdens concoursen. Haar eerste kreeg ze bij het Michael Hill concours in Nieuw Zeeland, haar tweede tijdens een concours in Bonn (2018) en als waardevolste was er de bronzen medaille van het Brusselse Koningin Elisabeth concours in 2019.
Van zo iemand mag men een volkomen beheersing van het laatromantische repertoire dat ze hier heeft bijeengebracht verwachten. Gelukkig blijkt dat ook het geval te zijn.
Het bekendst is de Vioolsonate van Richard Strauss uit 1887, waarvan is gezegd: ‘het drama van Strauss’ latere werken is in deze partituur geperst’.
Beide uitvoerenden verkennen het werk op een manier waarvan ze elk aspect aan het licht brengen en niet vergeten dat het om een jeugdwerk gaat.
Van Korngolds filmmuziek Suite Much ado about nothing naar de komedie van Shakespeare uit 1919 bestaan vooral orkestrale opnamen, maar de reductie voor viool en piano klinkt hier ook heel geestig en pregnant.
Uit eigen land introduceert Goicea een aardige driedelige Vioolsonate van de Roemeense componist Stan Golestan (1875 - 1956) die zo gelukkig in een liefdevolle interpretatie meteen prachtig uitgevoerd een cd première heeft.
Haar goede en betrouwbare pianopartner Andrei Banciu werd behalve in eigen land in Duitsland en Engeland opgeleid en zorgt voor ondersteuning op gelijk niveau.