Gaudemard, Anaïs: Ginastera Harpconcert; Debussy: Deux danses pour harpe et orchestre à cordes L. 193; Boieldieu: Harpconcert in C op. 82. Met het Opera orkest Rouen o.l.v. Leo Hussain. Claves 50-1613 (56’29”). 2015
Ruim honderdvijftig jaar harpconcertgeschiedenis bracht Anaïs Gaudemard bijeen met alle stijlverschillen van dien. Het vroegste werk is het Harpconcert uit 1800 van Boieldieu die vooral een reputatie heeft als operacomponist. Hij staat ook wel bekend als de ‘Franse Mozart’. Het werk ontstond in de overgangsperiode van klassiek naar romantisch en vertoont alle trekken van andere concerten uit die tijd, maar het is in wezen ook hecht verankerd in de achttiende eeuwse Franse traditie.
Debussy schreef zijn Danse sacrée en de meer virtuoze Danse profane in 1904 op verzoek van harpfabrikant Pleyel die om materiaal verlegen zat voor een concours in Brussel. Beide roepen de sfeer op van Satie’s Gymnopédies.
Het Harpconcert van Alberto Ginastera uit 1956 is een en al Zuid Amerikaanse flair en dus voor de vertolker een ware tour de force met al zijn sterk ritmische dansmotieven. Soms moet de harp als slagwerk fungeren.
Anaïs Gaudemard weet het karakter en de sfeer van de drie zo onderscheiden composities met veel overtuiging te treffen; ze heeft een prachtig heldere, ruisende toon en wordt meer dan degelijk begeleid. De opname is gunstig van balans tussen solist en orkest. Een pluim voor de veelzijdigheid en het grote kunnen van deze harpiste.