Maroussia Gentet: Invocations. Stroppa: ‘Tangata manu’ uit Miniature estrose, boek 1; Ravel: Miroirs; Nante: Invocation; Jolivet: Mana; Schoeller: Préludes nr. 1-3. B-Records LBM 022 (79’49”). 2019
Voor de dertiende keer werd in juli 2019 een Pianoconcours gehouden waaruit veertig van de honderd kandidaten voor deelname werden geselecteerd. Reeds in 2018 nam de in Lyon geboren Maroussia Gentet, die daar ook studeerde en in 2015 haar masters haalde, daaraan deel en behoorde ze tot de winnaars van de ‘Blanche Selva’ eerste prijs, maar in 2019 keerde ze daar terug en kon ze 10 juli deze opname met composities van de Italiaan Marco Stroppa (1959), Ravel, de Argentijn Alex Nante (1992), de Fransman André Jolivet (1905 - 1974) en de eveneens Franse Philippe Schoeller (1957) maken.
Kennelijk wil ze zich richten op negentiende en twintigste eeuwse muziek en deze debuut cd is daar het klinkend voorbeeld van. Het enige vertrouwde werk daarop is Miroirs van Ravel en dat vormt daarom een gunstige functie om de eigenschappen van Genets pianistiek te definiëren. In ‘Une barque sur l’océan’ weet ze de uitersten van teerheid tot passie en drama goed en helder te realiseren. Een kleurenspel en speelsheid klinken door in ‘Alborado del gracioso’, de treurigheid van ‘Oiseaux tristes’ maakt ze tastbaar en de verschillende stemmen van ‘La vallée des cloches’ zijn fijn geciseleerd.
Met dat plezierig in de oren kan eigenlijk niets meer misgaan met de Jolivets Mana heeft de korte deeltje ‘Beaujolais’, ‘L’oiseau’, ‘La princesse de Bali’, ‘Ma chèvre’, ‘La vache’ en ‘Pégase’ van Jolivets Mana en de drie Préludes van Schoeller die de naam ‘Omaggio Cy Twomby’, ‘In memoriam Jackson Pollock’ en ‘Ritualis Vincent van Gogh’ kregen. En zo geschiedde waardoor ze ook van de luisteraar een groot blijk van waardering verdient.