CD Verzamelprogramma's

GUILLON, DAMIEN: LAMENTO

Damien Guillon: Lamento. Schmelzer: Serenata a cinque, Lamento sopra la morte Ferdinandi III; Biber: O dulcis Jesu; Mensa sonoris; ‘Passacaglia’ uit de Rosenkranz sonates); Bach, J.M.: Ach, wie sehnlich wart ich der Zeit; Bach, J. Chr.: Ach, daß ich Wassers gnug hätte; Froberger: ‘Toccata II’ uit Libro secondo; ‘Ricercar 1’ (uit Libro quarto); Bernhard: Was betrübst du dich. Met Café Zimmermann, Alpha ALPHA 826 (69’06”). 2019
 
We kennen de Franse countertenor Damien Guillon al langer omdat hij deel uitmaakte van het vocalistenteam dat de Cantates van Bach onder leiding van Suzuki voor BIS opnam en met Le Banquet céleste nam hij een paar andere solocantates op, maar het bekendst werd hij door de uitgave van Affetti amorosi met werken van Frescobaldi (Glossa GCD 92370-2).
Maar op deze nieuwe uitgave begeeft hij zich op het gebied van de muzikale klacht die in de post-Renaissance als bijzondere kunstvorm bestond in de instrumentale zowel als in de vocale muziek. Het gaat om droeve of op zijn minst melancholieke uitingen op geestelijk en werelds gebied die doorgaans in het zicht van de dood of na de dood als troost dienden.
In dit programma komen de instrumentale en de vocale uitingen aan de hand van passend Duitstalig materiaal op mooie wijze naar voren. Interessant is het om twee onbekendere telgen uit de Bachdynastie tegen te komen: Johann Michael Bach (1648 - 1694) en Johann Christoph Bach (1642 - 1703). Ook de naam van Christoph Bernhard (1628 - 1692) zal voor de meesten onbekend zijn.
Met zijn pure, heldere stem en zijn rijke timbre verschaft Guillon werkelijk troost en niet alleen dat: hij leidt ook de leden van het begeleidende ensemble Café (Gottfried) Zimmermann, genaamd naar Bachs geliefdste koffiehuis in Leipzig dat zich een paar maal alleen laat horen.
Negen composities, waarvan de meeste een schemerbestaan leiden en die men liefst niet ruim een uur alle na elkaar moet beluisteren, die bij alle bezongen leed ook iets troostrijks of neutraliserends hebben via de puur instrumentale stukken. Heel stijlvol gedaan, dit geheel.