CD Verzamelprogramma's

SOL GABETTA EN PATRICIA KOPATCHINSKAYA: WERKEN VOOR VIOOL EN CELLO

Sol & Pat: Werken voor viool en cello. Leclair: ’Tambourain’ in C; Widmann: Duo’s voor viool en cello nr. 1-3; Bach, C.P.E.: Presto,Helm 66 VI (bew); Coll: ‘Rizona’; Ravel: Sonate voor viool en cello in a M. 73; Markovicz: ‘Interlude’; Zbinden: ‘La fête au village’ op. 9; Xenakis: ‘Dhipli Zyia’; Ligeti: ‘Hommage à Hillding Rosenberg; Kodäly: Duo voor viool en cello in d op. 7; Bach, J.S.: ‘Prelude’ nr. 15 in G BWV. 860 uit Wohltemperiertes Klavier (bew). Patricia Kopatchinskaya (v) en Sol Gabetta (vc). Alpha 757 (80’28”). 2021

Dit is een getuigenis van een grote vriendschap en van twee musici die elkaar goed kennen. OP papier lijken viool en cello ongemakkelijke partners, maar verschillende componisten toen aan dat dit niet het geval is.
Het recital begint met een uitbundige ‘Tambourain’ van Jean-Marie Leclair, gevolgd door Jörg Widmanns ’Toccatini all’inglese’ met zijn hysterische James Bond toespelingen. Daarna gaat het er rustiger aan toe in C.P.E Bachs welsprekende en verleidelijke ‘Presto’. Vrij koel, maar met een grote souplesse klinkt daarna Ravels bekende Sonate en pittig is het eveneens bekende Duo van Kodály uit 1914. Daarin klinkt iets van volksmuziek en het wordt met flair quasi improvisatorisch uitgevoerd.
Een hoogtepunt is ‘La fête au village’ van de in 2021 op 103-jarige leeftijd overleden Zwitserse componist Julien-François Zbinden uit 1947. Het gaat om een reeks van zeven schetsen die indrukken geven van een dorpsfeest, een kermis met een even als dronkaard fungerende viool en een levendige dans in ‘Pont de danse’. Het ’Tussenspel’ van Markovicz brengt even rust, Xenakis zorgt voor exotische inbreng en Francisco Coll voor aardige afwisseling. Coll schreef een dubbelconcert voor hen dat ze ook opnamen (Alpha ALPHA 580).
Een stuk moderner is Ligeti’s ‘Hommage á Hilding Rosenberg’, een waardig eerbetoon aan de Zweedse componist die leefde van 1892 - 1985). Dat het duo Sol en Gabetta na twintig jaar samenwerking goed op elkaar is ingespeeld en plezier beleeft aan dit recital blijkt maat na maat.