The Gesualdo six: Josquin’s legacy. Ockeghem: ‘Intemerata Dei mater’; Desprez: ‘La déploration de Jehan Ockeghem ‘Nymphes des bois’, ‘Illibata dein virgo’, ‘O virgo prudentissima’, ’Tu solus, qui facis mirabilia’; Compère: ‘Quis numerare queat/Da pacem’; Brumel: ‘Tous les regretz’; De Févin: ‘Nesciens mater’; Mouton: ‘Qui ne regettroit’; Willaert: ‘Infelix ego’; Isaac: ‘Eto mihi’; L'Héritier: ‘Miserere mei, Domine’. Gesualdo Consort o.l.v. Owain Park. Hyperion CDA 68379 (68’18”). 2020
De muziek van vòòr zestienhonderd is en blijft terra incognita voor veel muziekliefhebbers en alles wat kan worden gedaan om die situatie te verbeteren is nuttig. De herdenking van de vijfhonderdste sterfdag van Josquin Desprez (ca. 1450 - 27 augustus 1521) was een goede aanleiding om extra aandacht aan deze componist te besteden. Gelukkig zijn er ensembles die zich hebben gespecialiseerd in de muziek van Desprez. Eén daarvan is het Engelse zeskoppige Ensemble The Gesualdo Six van Oswain Park.
Hun nieuwe CD draagt de titel Josquin’s legacy wat betekent dat behalve van Desprez zelf als een der belangrijkste Renaissance componisten ook - meest onbekende - werken van tijdgenoten als Johannes Ockeghem, Loyset Compère, Antoine Brumel, Antoine Mouton, Jean de Févin, Adrian Willaert, Heinrich Isaac en Jean L’héritier werden vastgelegd.
Het toont meteen weer aan hoe invloedrijk Desprez was waar hij tijdens zijn verblijf in Ferrara als een magneet componisten uit de Lage Landen en Frankrijk aantrok.
Het belangrijkst en mooist is zijn heel persoonlijke ‘Nymphes des bois’. Maar ook zijn ‘Requiem aeternam’, gecomponeerd na de dood van Ockeghem, is zeer de moeite. Het programma bevat ook Ockeghems vijfstemmige ‘Intemerata Dei mater’ dat is opgedragen aan de maagd Maria.
Het is nauwelijks voorstelbaar dat deze vocale werken nog beter kunnen worden gezongen. Mooi ok hoe de contrapuntische details zijn uitgewerkt. Het klinkt alles voornaam Engels, dus vrij van nodeloze dramatiek.