CD Verzamelprogramma's

GARANČA, ELINA: ROMANTIQUE

Garanča, Elina: Romantique. Donizetti: L’ai-je bien entendu…. O mon Fernand! uit La favorita; Saint-Saëns: Mon coeur s’ouvre à ta voix uit Samson et Dalila; Tchaikovsky: Da, čas nastal!... Prostite vi, knolmi, polya rodnïye uit De maagd van Orléans; Gounod: Où suis-je?… O ma lyre immortelle uit Sapho; Faites-lui mes aveux uit Faust; Me voilà seule, enfin!... Plus grand, dans son obscurité uit La reine de Saba; Vaccai: Oh, vista è dessa!.... Ah! Se tu dormi, svegliati! Uit Giulietta e Romeo; Berlioz: D’amour l’ardente flamme uit La damnation de Faust; Lalo: De tous côtés j’aperçois dans la pleine… Lorsque je t’ai vu soudain. Met het Filharmonisch theaterorkest, Bologna o.l.v. Yves Abel. DG 479.0071 (60’42”). 2012

 

Haar vele terechte bewonderaars zullen blij zijn met de verzamelprogramma’s van de succesvolle Letse mezzo. Ze grossiert in ariaprogramma’s als Habanera, Love songs, Bel canto, Aria cantilena – bijna alle verschenen bij DG – Mozarts concertaria’s bij Virgin en Arie favorite bij Ondine. Ze speelt een grote rol in de opera opnamen die met haar op dvd zijn uitgebracht: Bellini’s Capuleti e i Montecchi, Bizets Carmen, Donizetti’s Anna Bolena, Massenets Werther, Mozarts Così fan tutte en La clemenza di Tito. Rossini’s La cenerentola en Vivaldi’s Bajazet. Verscheidenheid genoeg.

En da nu weer een soloplaat met een aardig gemengd programma, waarbij hooguit de vlag ‘romantique’ misschien niet volkomen de lading dekt. Hier laat ze opnieuw haar warme, royale stem op zijn voordeligst horen. Treffend zijn bijvoorbeeld aan de ene kant het rijke lage register  en aan de andere kant de pure hoogte. Haar legato en vloeiende voordracht getuigen haast van een natuurtalent of op zijn minst van een heel goede scholing. Haar intervallen zijn heel zuiver en ze weet hoe licht en schaduw moeten worden aangebracht. Ze zingt bepaald expressiever dan in haar beginjaren.

De hier bijeengebrachte verzameling is interessant. We kunnen nu eindelijk eens iets van Nicolai Vaccai (1790-1848) uit zijn enig bekende opera uit 1825 horen. En Tchaikovsky wordt in het Russisch gezongen, waarschijnlijk niet zo’n probleem gezien de herkomst van de zangeres. De begeleiding is volkomen in orde en alleen de opname plaatst Garanča iets teveel op de voorgrond, maar een kniesoor die daarover valt.