Miriam Feuersinger: Sacred salterio; Klaagzangen voor de lijdensweek. Merola: Lezzione seconda; Anoniem: Lamentazione seconda p(er) Giovedi santo la sera; Manna: Lezione terza del venerdi santo; Anoniem: Atto di dolore di Metastasio. Met Dolce Conforto. Christophorus CHR 77408 (61’08). 2016
Op Christophorus was de Oostenrijkse sopraan Miriam Feuersinger onder andere al te bewonderen in de aan Christoph Graupner gewijde cd Himmlische Stunden, selige Zeiten (Chistophorus CHR 77381), toen met het Bazelse Capricornus Consort.
Hier presenteert ze zich met Il dolce conforto dat bestaat uit Franziska Fleischanderl (psalterium), Jonathan Pesek (vc) en Deniel Perer (org).
Interessant is dat we weer kunnen kennismaken met de klanken van een psalterium, het trapezevormige snaarinstrument uit de Middeleeuwen dat verwant is aan de citer en de harp (de naam harpgitaar wordt ook gebruikt) en dat zowel met de vingers als met een plectrum kan worden bespeeld.
Het instrument was lang in zwang en er zijn talloze stukken voor geschreven. Vooral in Italië was het tijdenlang in zwang, ook of juist bij geestelijke muziek in nonnenkloosters totdat paus Benedictus XIV dat in 1749 om onduidelijke redenen verbood.
Franziska Fleischanderl bespeelt hier een salterio van Nichele Barbi uit 1725. Ze deed daar uitvoerig bronnenonderzoek naar om tot een muziekhistorisch verantwoorde vertolkingswijze te komen.
Het materiaal voor dit recital met ‘Klaagzangen voor de lijdensweek’ komt uit het Benedictijnen klooster in San Severio (Apulië) en is geschreven voor psalterium obbligato, sopraan en b.c.
Het idioom vertoont alle kleurige aspecten van het Italiaanse Rococo. Natuurlijk ontbreekt bij de componisten de beroemde Anoniem niet. Verder gaat het om de componisten Domenico Merola van wie weinig nader bekend is en Gennaro Manna (1715-1779) die ook mooie bijdragen leverden.
Dat het om niet al te vrolijke, maar troostrijke muziek in vele korte deeltjes gaat die tot het gemoed spreekt is bijzonder stijlvol opgevat door Miriam Feuersinger die zorgt voor een heldere, devote vertolking daarvan; ook de cellist en organist aan de continuokant voegen zich netjes in dit beeld. Uniek repertoire, uitzonderlijk mooi en ontroerend gepresenteerd.