CD Verzamelprogramma's

FIRSOVA, ALISSA: FANTASY

Firsova, Alissa: Fantasy. Tennyson fantasy op. 36; Bride of the wind op. 34; Expressions op. 9; Loss op. 10; Chateau de Canisy op. 22; Unity op. 26; Fantasie voor cello en piano op. 29. Met Alissa Firsova (p), Simon Mulligan (p), Mark van de Wiel (kl), Tippett kwartet, Ellie Laugharne (s), Nicholas Crawley (b), Tim Hugh (vc). Vivat 115 (69’16”). 2017

 

Verwarring ligt voor de hand. Op ‘een’ Russische componiste Elena Firsova (1950) werd ik in 1995 min of meer bij toeval voor het eerst attent door een opname van haar door Thomas Oepen gespeelde Altvioolsuite op. 2 (Schwann 31170-2), later doken onder meer Bevroren tijd met het Londens Schubert ensemble (NMC D 075) en Strijkkwartet nr. 10 op. 84 ‘La malincolia’ met het Brodsky kwartet (Vanguard 99212) van haar op. Zo zal er wel meer van haar verspreid zijn verschenen. Er is ook nog een pianiste Inna Firsova, die is getrouwd met violist Aleksey Semenenko en samen met hem de opname French treasures maakte (Ars Produktion ARS 38.544).

Maar hier hebben we te maken met Alissa, geboren in 1986, ook componiste en pianiste die als kind al begon te componeren en zich met haar ouders in 1991 in Engeland vestigde. Ze maakte zelfstandig de eerder besproken cd Russian émigrès (Vivat 109) en nu komt ze, haar veelzijdigheid ten volle tonend, met vijf eigen werken waaraan ze bij de uitvoering zelf meewerkt.

De Tennyson Fantasy voor strijkkwartet heeft drie delen ‘Come down, o maid, from hyonder mountain height’, ‘Ring out, wild bells, to the wild sky’ en ‘If sleep and death be truly one’. Bride of the wind is voor 2 piano’s.

De beide Expressions - ‘Eternity’ en ‘Awaiting’ zijn voor klarinet en piano, ‘Chateau de Canisy’ en ‘Unity’ zijn een lied en de Fantasie is voor cello en piano.

Zo wordt al met al een aardig beeld van de zich in diverse intieme genres  behaaglijk thuisvoelende componiste gegeven. Ze omringt zich bij de uitvoering daarvan door heel geschikte partners en zorgt voor uitvoeringen die blijkbaar aan haar eisen voldoen en waar de luisteraar tevreden mee kan zijn.