Anastasia Feruleva: Ballets russes. Borodin: Koor en dans uit de Polowetzische dansen van Prins Igor (bew. Semyon Kozolupov); Prokofiev: Cellosonate nr. 2 in Cop. 119; Poulenc: Souvenir en ‘Les chemins de l’amour’ uit Léocadia FP. 106-1a; Cellosonate FP. 143. Rimsky-Korsakov: ‘Concertfantasie’ uit De gouden haan (bew, Efrem Zimbalist). Met Frank van Laar. Gutman CD 182 (69’37”). 2018
Voor haar debuut cd stelde de Russische, in Nederland actieve celliste Anastasia Feruleva een verrassend Russisch-Frans programma samen dat een heel zwierige Oosterse cover heeft, doch waarvan de link met Diaghilevs Ballets russes wat vergezocht lijkt.
Maar met de onbekende werken van Poulenc biedt her ook een aangename verassing. Souvenirs behoort tot zijn vroeger ongepubliceerde werken en werd al eens opgenomen door Edgar Moreau en David Kadouch (2 cd’s, Erato 2957-40627-2).
Het brokje Borodin klinkt zo kleinschalig wel grappig en aangenaam in een goede bewerking. Haar grote kwaliteiten bewijst Anastasia Feruleva in het werk dan de hoofdschotel vormt, de Cellosonate van Prokofiev. Weliswaar bestaan al legio opnamen van het werk, met die van Rostropovitch en Richter waarschijnlijk nog steeds als de beste (Russian Revelation RV 10102), maar ook Feruleva en Van Laar en toont de juiste opvatting van het werk in een een mooi gepolijste en goed aangevoelde interpretatie waarvoor Van Laar een gewichtige, heel Russische begeleiding heeft. Ook de onbekende Concertfantasie uit Rimsky’s laatste betoverende en satirische sprookjesopera De Gouden haan (1907) vormt in de bewerking van Zimbalist een exclusief genot. Feruleva lijkt te hebben begrepen dat het om een vlijmscherpe satire op tsaar Nicolaas II gaat.