CD Verzamelprogramma's

FRIEND, LISA: ESSENCE

Lisa Friend: Essence. Debussy: Prélude à l’après midi d’un faune; ‘La fille aux cheveux de lin’ uit Préludes 1 (bew. Hartmann); ‘Clair de lune’ uit Suite bergamasque; Fauré: Fantaisie op. 79; ‘Après un rêve’ (bew.); Vioolsonate nr. 1 in A op. 13 (bew.). Met Rohan da Silva. Chandos CHAN 20084 (53’14”). 2018

Franse kamermuziek die inderdaad heel wat essentieels bevat, misschien juist omdat er deels van bewerkingen sprake is. Het belangrijkste hoofdwerk komt to slot na een aantal interessante arrangement van in andere vorm bekende werken.

de Vioolsonate nr. 1 van Fauré was het eerste kamermuziekwerk van Fauré dat werd uitgegeven en ervoor zorgde dat men d e componist serieus nam. Fauré was een leerling van Saint-Saëns die hem de rest van zijn leven zou blijven aanmoedigen.

Door de frisheid en het élan van het werk is het steeds het geliefdste kamermuziekwerk van deze componist gebleven. De sonate bestaat uit vier delen die zo nu en dan aan de tumultueuze romantiek van Schumann, Mendelssohn en uiteraard Saint-Saëns doen denken. De lichtvoetigheid, de subtiele harmonische accenten, het snelle, humorvolle scherzo en de dromerige, zangerige vioolpartij vormen echter duidelijk onderdeel van Fauré’s eigen muziektaal.

Van deze sonate bestaan heel mooie opnamen van Gil Shaham en Akira Eguci (Canary ATM 1239), Artur Grumiaux en Paul Crossley (Philips 426.384-2) en Daishin Kashimoto en Eric le Sage (Alpha 604).

Waarschijnlijk voor het eerst is er nu een opname van gemaakt waarin de viool door een fluit is vervangen. Een versie voor cello en piano was er al van Anssi Kartunen en Tuija Hakkila (Saphir LVC 1048).

Maar deze fluitvariant komt juist de hierboven beschreven karaktertrekken van de sonate zeer ten goede. In hun mooie vertolking tonen Lisa Friend en Rohan da Silva dat duidelijk aan. Ze kan daarbij geheel vertrouwen op de goede begeleider Rohan de Silva.

Geen wonder dat ook de overige werken prachtig uit de verf komen.