I Fagiolini: Leonardo, Shaping the invisible. Tallis: Salvator mundi; Howells: Salvator mundi; Monteverdi: Era l’aniama mia SV. 96; Daniel-Lesur: ‘Le hardin clos’ uit Le cantique des cantiques; Victoria: Tenebrae responsorium ‘ Unus ex discipulis meis’ nr. 3 voor Witte donderdag; Rubbra ‘Amicus meus’ uit Tenebrae op. 72/4; Monteverdi: Tempro la cetra SV. 117; Vecchi: ‘Daspuo che stabilao’ uit L’Amfiparnaso; Bach, J.S.: ‘Contrapunctus 1 uit Die Kunst der Fuge BWV. 1080; Janequin: La guerre; Des Prez: ‘Agnus Dei’ uit Missa l’Homme armé; Victoria: Alma redemptoris Mater; De Rore: Or che’l cel e la terra; Williams, A.: Shaping the invisible; Janequin: La guerre. I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth. Coro COR 16171 (71’34"). 2018
Op allerlei manieren leidde de herdenking van de vijfhonderdste sterfdag van Leonardo da Vinci 2 mei 2019 tot bijzondere projecten. In Engeland leidde dat tot een multimedia happening die deels uit een lezing van Martin Kemp, deels uit een concert van het vocaal en instrumentaal ensemble I Fagiolini leidde.
Van het muzikale aandeel werd deze opname gemaakt. Daaruit blijkt dat de gedachte aan Da Vinci, die schilderde, beeldhouwde, maar nauwelijks of niet componeerde (hij stelde wel vast dat muziek de zuster van de schilderkunst is) breed is opgevat in het thema van muziek die te maken heeft met de hemelse ordening, dus met filosofische en religieuze achtergronden. Daarvoor is niet alleen teruggegrepen op muziek uit Da Vinci’s tijd, maar ook uit eigentijds repertoire.
Het eindresultaat is verdiepend, soms wijsgerig, soms zelfs geestig als in Janequins La guerre, geschreven over de militaire avonturen van François I. Ingewikkeld wordt het in het wat lang uitgevallen Shaping the invisible van Adrian Williams waaraan de cd zijn titel ontleent.
De musici van Hollingworth vormen een uitstekend homogeen veertig koppig ensemble dat op mooi plooibare wijze uitblinkt in veelzijdigheid. De kleurafbeeldingen in het programmaboekje geven een indruk van de oorspronkelijke uitvoeringen.