Asya Fateyeva: Carneval. Lauba: Operafantasie; Glazoenov: Saxofoonconcert in Es op. 109; Massenet: ’Va! Laisse couler mes larmes’ uit Werther (bew.); Shor: Verdiana; Delibes: ‘Viens, Mallika… Dôme épais le jasmin’ uit Lakmé (bew.); Milhaud : ‘Vif’ uit Scaramouche op. 165b (bew.); Leoncavallo: ‘Vesti la giubba’ uit Pagliacci (bew.); Prokofiev: Ged. uit Romeo en Julia op. 64 (bew.). Met het Württembergs kamerorkest o.l.v. Ruben Gazarian. Berlin Classics BC 301160 (78’13”). 2018
De op de Krim geboren Oekraïnse, thans in Duitsland wonende saxofoniste Asya Fateyeva laat langzamerhand het stadium van aanstormend talent achter zich. Zij was de eerste vrouw die in 2014 de finale van het prestigieuze Adolphe Sax concours haalde en de derde plaats veroverde.
Ze heeft zich tot levensdoel gesteld om haar instrument een poleposition binnen het klassieke muziekdomein te bezorgen. Ze inspireert componisten als Bertrand Plé en Christian Jost om werken voor haar te schrijven.
Deze cd lijkt daartoe een aardige aanzet In het Saxofoonconcert van Glazoenov uit 1934 doet ze zeker niet onder voor Arno Bornkamp (Vanguard 99039), Mark Chisson (Warner 2564-67946-5), John Harle (Ars Harmonia AH 082) en Lev Mikhailov (Melodiya MEL CD 10.02131).
Hier begint ze meteen Operafantasie van Christian Lauba en introduceert ze Alexey Shor met ‘Il sambatore’, ‘Un bossa in maschera’ en ‘Don Tangoletto’ uit diens Verdiana. Voor de rest krijgen we gearrangeerde opera- en balletbijdragen waarin ze haar veelzijdige, wendbare en grote virtuositeit kan bewijzen.
Op een andere cd werkte Asya Fateyeva mee met haar bijdragen aan de 3 Preludes van Gershwin en de Cantilène et danse van Marc Eychenne (AVI 8553405).