Ensemble Poïesis o.l.v. Marion Fourquier: ‘Este libro es de Don Luis Rossi’. Lambardo: Toccata; Peri: Tu dormi; De Macque: Prima e seconde stravaganze W. 69 1 en 2, Capriccio sopra re, fa, mi, sol ; Gesualdo: Canzon francese del principe; Bassani: Susanna un giorno, Cara la vita mia; Monteverdi: Lamanto d’Olimpia, Lamento d’Arianna; Trabaci: Ancidetemi pur per l’arpa; Fillimarino: Canzon cromatica; Anon.: Del belm oriente; Alpha 496 , Zig-Zag territoires ZZT 000301 (75’05”). 1999
Het Ensemble Poïesis bestaat behalve uit aanvoerder Marion Fourquier (hrp) uit Cristiana Presutti (s), Lucien Kandel (t), Martin Bauer (vdg) en Paulina van Laarhoven (lirone) en ontfermt zich hier over dertien kleinschalig gehouden composities van negen componisten, te weten Francesco Lambardi (1587 - 1642), Jacopo Peri (1561 - 1633), Giovanni de Macque (ca. 1548 - 1614), Carlo Gesualdo (1566 - 1613), Orazio Bassani (ca. 1550 - 1615), Claudio Monteverdi (1567 - 1643), Giovanni Maria Trabaci (ca.1575 - 1647) en Fabrizio Fillimarino (? - 1594) en de onontkoombare Anoniem die zijn verzameld in een teruggevonden Libro de don Luis Rossi als een interessante collectie begin zeventiende eeuwse muziek van een soms experimenteel karakter. Ze verwijzen alle naar de muzikale kring die de sinds 1586 in Napels verblijvende Zuid-Nederlandse componist Jean de Mague frequenteerde en die waarschijnlijk te danken is aan de barokcomponist Luigi Rossi (1597 - 1653).
De bezetting is ongewoon met een lirone oftewel llra da braccio als typisch vooral tijdens de Renaissance door Italiaanse dichters/musici gebruikt instrument te horen in deze muzikanteske en effectief uitvoeringen die zo een heel authentieke indruk maken. Interessant ook om kort kennis te maken met wat onbekend e componisten.
Wie interesse heeft in vertolkingen van dit ensemble doet er goed aan om ook eens te luisteren naar madrigalen van d’Adamo en d’India (Aeon AECD 0869).