CD Verzamelprogramma's

EGIDIUS KWARTET EN -COLLEGE: LEIDSE KOORBOEKEN NR. 1-6

Leidse Koorboeken. Egidius kwartet en -college Et’cetera KTC 1410 (2 cd’s, 2u. 06’14”) KTC 1411 (2 cd’s, 2u. 23’22”), KTC 1412 (2 cd’s, 2u. 19’19”), KTC 1413 (2 cd’s 1u. 45’27”), KTC 1414 (2 cd’s, 2u. 19’18”) en KTC 1415 (2 cd’s, 2u. 37’02”), of KTC 1416  (6 cd’s). 2010/5 

 

Het klinkend resultaat van een groot, in zes jaar voltooid heel ambitieus project waarop men trots mag zijn. Waar gaat het bij de zes Leidse koorboeken om? Om een collectie liturgische meerstemmige muziek uit de Renaissance met nooit eerder geregistreerde muziek.

Behalve redelijk bekende componisten als Josquin Desprez, Clemens non Papa, Adrian Willaert, Joachimus de Monte, Heinrich Isaac, Philippe Verdelot, Nicolaas Gombert, Claudin de Sermisy en Johannes Lipi komen we natuurlijk de beroemde Anoniem veel tegen.

Maar ook onbekenden als Johannes Flamingus, Claudin Patoulet, Jean Chéritier, Jean Richaford, Michiel Smeekens, Thomas Crecquillon, Benedictus Appenzeller, Christian Hollander, Josquin Baston, Pierre Moula, Jheronimus Vinders, Cornelis Canis, Kohannes de Cleve, Lupus Hellinck, Pierre de Manchicourt en Franciscus Mergot.

Muziek van na 1440 tot ca. 1559 uit de Pieterskerk die de Beeldenstorm in 1566 in de diverse parochiekerken heeft overleefd en die tijdens de getijden (gebedsdiensten, met name metten, de lauden, de priem, de terts, de sext, de none, de vespers en de completen) door de dag heen bijvoorbeeld tijdens bijvoorbeeld de lauden, de vespers en de completen werd gezongen. Motetten zijn er in behoorlijke aantallen onder, maar ook zesentwintig van hymnes, elf zettingen van het Magnificat en acht van ‘Nunc dimittis’ plus enige missen en Requiems. 

Voor de uitvoeringen – de meeste met meer dan één stem per partij, gekozen uit een ensemble met 23 leden tellende Egidius vocaal college - en het Egidius kwartet past alle waardering. De tempi zijn aangenaam matig en aan te nemen valt dat de uitspraak van de Latijnse teksten conform de Nederlandse manier van destijds is.

Ook de opname slaagde mooi met als klein minpuntje dat de spraakverstaanbaarheid niet optimaal is. Wie zich wil laven aan uren mooie polyfone Renaissance zang kan hier terecht.