Ebonit saxofoon kwartet: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze. Reger: Nachtlied op. 138/3 (bew.); Haydn: ‘Vader vergeef hen want zij weten niet wat ze doen’, ‘Vrouw zie daar uw zoon, zoon zie daar uw moeder’ en ‘Het is volbracht’ uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze op. 51, H. III/50/56; Webern: Langsamer Satz M. 78 (bew.); Sibelius: Adagio di molto uit Strijkkwartet op. 56 ‘Voces intimae’; Shostakovitch: ‘Allegro-Allegretto’ uit Strijkkwartet nr. 7 op.108. Met Claron McFadden (s.). Challenge CC 72701 (53’05”). 2015
Begrijpelijk dat een jong saxofoonkwartet temidden van de al vele gevestigde Nederlandse saxofoonkwartetten met een interessant, stilistisch breed gamma aan bewerkt repertoire op cd wil debuteren om zo een staalkaart van zijn kunnen en veelzijdigheid te tonen.
Hun kunnen stellen Simone Müller, Dineke Nauta, Johannes Rfeuffer en Paulina Kulesza duidelijk onder bewijs. Maar of het op papier interessant ogende programma in de praktijk ook in muzikaal opzicht geslaagd is, blijft de vraag. Niet elk strijkkwartet leent zich even goed voor omzetting en de nieuwe vertalingen laten ook horen dat soms de strijkersvorm toch de betere blijkt te zijn.
Het Nachtlied van Reger bepaalt meteen een schemerachtige sfeer die in het milde kwartetdeel van Sibelius weer wordt opgepakt.
Maar de kern van het programma wordt gevormd door drie delen uit Haydn’s kwartet Die sieben letzten Worte des Erlösers am Kreuze: ingeleid door .Vader, vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen’ klinken Sonate 1 ‘Pater, dimitte illis, quia nesciunt, quid faciunt’, sonate 3 ‘Mulier, ecce filius tuus, et tu, ecce mater tua!’, en sonate 6 ‘Consummatum est’. Met een Engelse tekst, als meditatie gesproken door Claron McFadden, klinkt deze muziek in een arrangement van sopraansaxofonist Simone Müller. Die beperkte keuze, een soort potpourri, laat de luisteraar wat onbevredigd achter. De overige fragmenten fungeren als tussenspelen en maken als zodanig op Webern na een verantwoorde indruk.
Het programma eindigt met de woorden ‘He has departed’, een wat overbodige toevoeging en een dramatisch fel deel uit het zevende kwartet van Shostakovitch. Zo werd dit eerder een opname voor bewonderaars en liefhebbers van het saxofoonkwartet dan voor algemeen gebruik.